همشهری آنلاین: جانشین فرمانده نیروی انتظامی با ارئه آماری از میزان مقابله با قاچاق در کشور، اظهار کرد: در بحث سازمان‌های درگیر با قاچاق کالا و ارز باید تلاش‌های اطلاعاتی صورت گیرد تا مسیرهایی که منجر به قاچاق پنهان می‌شود بسته شود.

سردار رادان

 به گزارش ایسنا، سردار رادان در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: در سال گذشته پلیس هم ماموریت‌های خود و هم موضوع فتنه را داشت که نباید از لطف خدا غافل شویم که کمک کرد فتنه را دفع کنیم.

 وی افزود: ماموریت مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به گذشته حساس‌تر می‌شود چون دولت اقدام شجاعانه‌ای را با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها انجام داده است.

 وی با بیان اینکه قاچاق سوخت با سهمیه بندی کاهش پیدا کرد، افزود: با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت سوخت، شاهد کاهش قاچاق سوخت و گازوئیل خواهیم بود به طوری که طی چند روزی که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، میزان قاچاق سوخت 15 درصد کاهش یافته است.

  هزینه قاچاق کالا و سوخت را باید برای قاچاقچیان بالا ببریم

 رادان با تاکید بر اینکه هزینه قاچاق کالا و سوخت را باید برای قاچاقچیان بالا ببریم، ادامه داد: اگر نتوانیم در بحث قانون هدفمندی یارانه‌ها درست برنامه‌ریزی کنیم، برخی از اقلام قاچاق می‌توانند ورود پیدا کنند و اگر تولیدکنندگان به خصوص در حوزه کالاهای صوتی و تصویری نتوانند در یک بازار منطقی رقابت منطقی داشته باشند خود را به زحمت می‌اندازند.

 به گفته رادان، بحث هدفمندسازی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، یکی از راهکارهای اساسی است که از سال گذشته مدنظر قرار گرفته است و نتیجه آن تشکیل یک هزار و 480 فقره پرونده بالای یک میلیارد ریالی است. البته ما هنوز راضی نیستیم و معتقدیم این مقدار کافی نیست.

 جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: امسال بحث پلیس، یک بحث خاص بخصوص در استان‌های مورد هدف است و خط قرمز مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نیروی انتظامی آن است که ماموران پلیس به دنبال کشف قاچاق خرد باشند.

 وی ادامه داد: پلیس به دنبال آن نیست که هدفگذاری‌اش کشف قاچاق خرد باشد، مگر آنکه به صورت مشخص به دنبال متلاشی کردن یک باند باشند.

 رادان اضافه کرد: باید تلاش کافی در بحث کار اطلاعاتی برای زدن قاچاق کلان داشته باشیم، زیرا چرخه قاچاق با متلاشی شدن قاچاق‌های خرد متوقف نمی‌شود بلکه زمانی که سرباندها و صاحبان شبکه‌های کلان لطمه ببینند در توقف چرخه قاچاق موثر است.

قضات به سختی با موضوع قاچاق کالا و ارز دست و پنجه نرم می‌کنند

 رادان با بیان اینکه در برخی از موارد مراحل قضایی نمی‌تواند پاسخگوی مجازات قاچاقچیان باشد افزود: متاسفانه با قانون بسیار قدیمی که بخشی از آن به 1312 و 1350 باز می‌گردد و تنها بخشی از قانون که مربوط به قاچاق مشروبات الکلی است اصلاح شده، نمی‌تواند تاثیر گذار باشد قضات به سختی با موضوع قاچاق کالا و ارز دست و پنجه نرم می‌کنند.

 جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: در برخی از موارد به دلیل آن که اموال سرشبکه‌ها را به خوبی شناسایی نکرده‌ایم مراحل قضایی نمی‌تواند پاسخگو باشد.

 وی افزود: تا زمانی که این قانون قدیمی در حال اجراست اگر پلیس نخواهد به صورت عمیق با موضوع قاچاق کالا و ارز برخورد کند نتیجه‌ای را در پی نخواهد داشت، همچنین برخورد با خرده باندها باید مسیری برای گرفتن باندهای اصلی باشد.

  ایستگاه‌های ایست بازرسی توفیق چندانی در برخورد با اسناد جعلی نداشته است

 وی با بیان اینکه قاچاق کالا یک موضوع پیچیده است که همکاری‌های استانی را در پی دارد، افزود: در حال حاضر مسیر ورود و خروج قاچاق کاملا معلوم است و در بحث محموله‌های ترانزیتی که بعضا می‌تواند با اسناد جعلی هم همراه باشد یکی از جاهایی که می‌تواند با آن برخورد کند ایستگاه‌های ایست بازرسی است که متاسفانه ایستگاه‌های ایست بازرسی توفیق چندانی در این رابطه نداشته‌اند و تنها توفیق آنها در بحث کشف محموله‌هاست.

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به آموزش ماموران ایست بازرسی خاطر نشان کرد: در سال آینده باید برای ماموران ایست بازرسی کارگاه‌های آموزشی گذاشته شود تا شیوه‌های شناسایی اسناد جعلی به ماموران صورت گیرد و اگر نیاز به دستگاه‌هایی در ایست بازرسی است حتما این موضوع صورت گیرد.

 راه‌های به سامان رساندن برخورد با دانه درشت‌ها

 وی کنترل مجرمان حرفه‌ای را یکی دیگر از راه‌های به سامان رساندن برخورد با دانه درشت‌ها عنوان کرد و افزود: اگر نتوانیم مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار را کنترل کنیم، حتی اگر در بحث مبارزه، با آنها برخورد شود می‌توانند دوباره به چرخه قاچاق بازگردند.

 به گفته رادان، تلاش اطلاعاتی باید در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز متمرکز شود که در این رابطه باید از ماموران پلیس اطلاعات و امنیت بهره گرفته شود.

 وی با تاکید بر اینکه تلاش اطلاعاتی باید به اقدامات عملیاتی ختم شود اضافه کرد: باید هدفگذاری بیشتری بر روی کالاهای ممنوعه صورت گیرد.

  افزایش 25 درصدی کشفیات مشروبات الکلی 

جانشین فرمانده نیروی انتظامی از افزایش 25 درصدی کشفیات مشروبات الکلی در سال جاری خبر داد و افزود: کشف اقلام ضد فرهنگی در این مدت 50 درصد رشد داشته است که این آمار نتیجه هدفگذاری‌های صورت گرفته در حوزه قاچاق کالا و ارز است.

 رادان خاطر نشان کرد: در بحث سازمان‌های درگیر باید تلاش‌های اطلاعاتی داشته باشیم و مسیرهایی که منجر به قاچاق پنهان می‌شود را ببندیم.

 رادان موضوع شناسایی اموال قاچاقچیان را مهم ارزیابی کرد و با اشاره به ثبت پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در سامانه مکانیزه تعریف شده، اظهار کرد: ثبت این پرونده‌ها در سامانه مکانیزه تعریف شده می‌تواند در پیگیری باندهای دیگر کمک کند.

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی افزود: یک تعداد از کالاهای صوتی و تصویری که به صورت قاچاق وارد می‌شوند نه تنها کیفیت خوبی ندارند بلکه مصرف انرژی آنها نیز مطلوب نیست. پلیس باید این موضوع را به کمک رسانه‌ها به مردم اطلاع رسانی کند تا مردم از این موضوع مطلع شوند.

کد خبر 125054
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز