چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که جستجوی اینترنتی به تقویت قوای ذهنی میانسالان و افراد مسن کمک می‌کند.

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا دریافتند که جستجوی اینترنتی قسمت‌هایی از مغز که مسئولیت تصمیم‌گیری و استنتاج‌های منطقی را برعهده دارد، تحریک و باعث تقویت فعالیت در آن قسمت می‌شود.

این محققان همچنین می‌گویند که این امر می‌تواند به درمان و پیشگیری از بیماری‌های ذهنی و حواسی در سالمندان کمک کند.

با افزایش سن تغییراتی از جمله کم شدن اندازه و چین و چروک و فعالیت سلول‌ها بر کار مغز تأثیر می‌گذارد.

سالهاست که محققان بر این باورند که بعضی از فعالیت‌های ذهنی می‌توانند اثرات این تغییرات را بر افراد مسن و میانسال کمتر کند. فعالیت‌هایی مانند حل کردن جدول. محققان در این تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که می توان «گشتن در وب‌» را نیز به عنوان یکی از این دسته فعالیت‌ها تلقی کرد.اسکن مغز یک کاربر اینترنت در حال مطالعه

گری اسمال، رئیس این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «نتایج تحقیقات بسیار مهیج هستند. فعالیت‌های اینترنتی و کامپیوتری می‌توانند تأثیرات مثبتی بر توانایی‌های ذهنی میانسالان و افراد مسن داشته باشد. وب‌گردی و جستجو‌های اینترنتی می‌توانند به عنوان یک ورزش برای مغز تلقی شود.»

این گروه بر روی 24 داوطلب بین سنین 55 تا 76 آزمایشاتی را انجام دادند که تنها نیمی از این افراد کاربران اینترنت بودند.

پزشکان، با استفاده از اسکن‌های مخصوصی فعالیت‌های مغز هرکدام از این افراد را در حال استفاده از اینترنت و مطالعه کتاب زیر نظر گرفتند.

در هر کدام از این فعالیت‌ها قسمت‌های زبان، مطالعه، حافظه و توانایی‌های دیداری فعال بوده‌اند.

با این حال جستجوی اینترنتی فعالیت بیشتری از قسممغز کاربران اینترنت در حال جستجو؛ نقاط بیشتری فعال استت‌های تصمیم‌گیری و استنتاج را دربر داشته است ولی تنها در افرادی که کاربران اینترنت بوده‌اند.

محققان در این مورد می‌گویند که جستجوی اینترنتی به این دلیل این قسمت‌ها را فعال می‌کند که افراد برای انتخاب لینکی که می‌خواهند به آن بروند نیاز به تصمیم‌گیری دارند.

گری اسمال می‌گوید:«فعالیت‌های ساده روزانه‌ای مانند جستجوی اینترنتی مدار‌های مغز را فعال می‌کنند و این نشان می‌دهد که مغز ما با افزایش سن همچنان توانایی یادگیری را دارد و همچنان حساس می‌ماند.»

برکا وود، رئیس مرکز تحقیقات آلزایمر انگلستان در این باره می‌گوید:«این نتایج جالب نشان می‌دهند که افراد مسن می‌توانند ریسک ابتلا به بیماری‌های مغزی را با شرکت در این گونه فعالیت‌ها کاهش دهند.و افراد مسن‌تر که کاربران اینترنت هستند در حال حاضر همین‌کار را می‌کنند.»

کد خبر 65905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز