دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: موتور جستجوی آنلاین ولفرام آلفا - Wolfram Alfa که از رقیبان گوگل به حساب می‌آید راه‌اندازی شد.

ولفرام آلفا که محصول تلاش،ریاضیدان و فیزیکدان معروف استفان ولفرام و تیم تحقیقاتی او است به جای اینکه کار یک موتور جستجوی وب را انجام دهد، به عنوان یک وب‌سایت اطلاع رسانی فوق پیشرفته تلقی می‌شود.

ولفرام به جای جستجو در وب، جواب جستجوهای کاربران را با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند خود تولید می‌کند.

برای مثال اگر نام شهر تهران را جستجو کنید جمعیت، نقشه، ساعت محلی، خلاصه وضعیت آب و هوا و میانگین ارتفاع آن را نمایش می‌دهد. ولفرام برای نمایش اطلاعات مختلف از فرمت‌های خاصی استفاده می‌کند. برای مثال آب و هوای شهر‌های مختلف را با جداول و نمودار‌های کامل بارش و تغییرات دمایی نمایش می‌دهد.

ولفرام توانایی انجام بیشتر محاسبات ریاضی را نیز دارد. برای مثال اگر انتگرال سینوس X را به صورت Integral of Sinus از ولفرام بخواهید، انتگرال نامعین سینوس، نمودار سینوس، بسط سینوس ایکس و مقدار انتگرال معین سینوس در یک نیم تناوب را به شما نمایش می‌دهد.

نکته جالب سرعت و دقت نمایش و جستجوی اطلاعات است. ولفرام برای این کار از 10 هزار واحد پردازشی در 5 مرکز داده بهره می‌برد.

هفته‌ای پیش از شروع به کار وفلرام، دکتر وفلرام در مرکز اینترنت و جامعه‌شناسی برکمن در دانشگاه هاروارد سخنرانی کرد و گفت: "هدف ما قابل دسترس ساختن اطلاعات حرفه‌ای برای همه در هرمکان و زمان است."

او موتور جستجوی خود را رقیبی برای گوگل معرفی کرد و آن را ابزاری مناسب برای گرفتن اطلاعات از وب خواند.[ولفرام آلفا؛ رقیب جدید گوگل]

نمایش آنلاینی از شروع به کار ولفرام نیز یک هفته قبل از شروع به کار بر روی وب‌سایت آن قرار گرفت.

کد خبر 81706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز