چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

جوادنصرتی: دانشمندان می‌گویند انسان‌ها ترجیح می‌دهند که چیزها را از گوش راست خود بشنوند

و وقتی که یک چیز را از گوش راست خود می‌شنوند، ‌نسبت به انجام آن تعهد بیشتری دارند تا وقتی که از گوش چپ خود چیزی می‌شنوند.

یک گروه از دانشمندان ایتالیایی که در این رابطه تحقیق کرده‌اند، می‌گویند این  یک تمایل طبیعی در انسان‌هاست که با تقارن گوش راست و نیمکره چپ مغز ارتباط دارد. یکی از نمونه‌های این تمایل طبیعی، خواست انسان برای گوش‌دادن به جملات دستوری و واژگان جدید با گوش راست است.

طبق گفته دانشمندان وقتی که انسان با گوش راست به چنین جملاتی گوش می‌دهد نیمکره چپ مغز فعال می‌شود که برتری آن در تحلیل چنین جملاتی اثبات شده است. در تحقیقی که دانشمندان ایتالیایی در همین رابطه انجام داده‌اند، 286 داوطلب در محیط‌های شلوغ انتخاب شده‌اند و به هر کدام از آنها چیزهایی گفته ‌شده است.

در این آزمایش 72 درصد واکنش‌های افراد داوطلب وقتی بوده که در گوش راست آنها چیزی گفته شده است.در یک تحقیق دیگر آزمایشگران در یک محیط شلوغ شبانه، از پشت سر به افراد چیزهای نامفهومی می‌گفته‌اند و تنها وقتی که آنها به این صداها واکنش می‌دادند یک درخواست معمولی مانند پرسیدن اینکه آیا فندک دارند، می‌کردند.

در این تحقیق هم مشخص شد 58 درصد افرادی که در این تحقیق برای شنیدن درخواست سر خود را به آزمایشگران نزدیک می‌کردند، ‌می‌خواستند که از گوش راست خود استفاده کنند. در همین تحقیق مشخص شده است که بیشتر زنان تمایل دارند که با گوش راست خود جملات را بشنوند.

ارتباط عملکرد مغز انسان با برنامه خواب

محققان دانشگاه آلبرتای آمریکا می‌گویند که کارکردهای مغزی افرادی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و کسانی که شب‌ها بیدار می‌مانند با هم تفاوت‌های اساسی دارند.به گزارش ساینس‌دیلی، دانشمندان متخصص اعصاب در این دانشگاه 2 گروه از افراد؛

یکی افرادی که صبح‌ها زود از خواب برمی‌خیزند، در ساعت‌های اولیه روز کارایی بیشتری دارند و دیگری افرادی که به اصطلاح به آنها مردم شب می‌گویند، مورد بررسی قرار دادند. از این دو گروه سپس یک سری سؤال‌های استاندارد پرسیده شد تا عادات آنها مشخص شود.

در همین حال دانشمندان با تصویربرداری ام‌آرآی فعالیت‌های مغزی این افراد را کنترل کردند و با جمع‌بندی سؤالات و یافته‌های تصویربرداری به نتایج جالبی در این باره دست پیدا کردند. در این تحقیقات مشخص شد افرادی که عادت دارند صبح‌ها زود از خواب بیدار شوند، در ساعت 9 صبح می‌توانند بیشترین بهره‌وری را از مغز خود داشته باشند.

این حالت با دور شدن از این ساعت ضعیف‌تر می‌شود و در مقابل افرادی که شب‌ها بهتر می‌توانند به کارهای خود برسند در ساعت 9 شب مغزی بسیار آماده به کار دارند.

از دیگر یافته‌های این تحقیق، می‌توان به این نکته اشاره کرد که افرادی که صبح‌ها زود از خواب بیدار می‌شوند در طول روز از لحاظ فیزیکی قوی‌تر می‌شوند.نتایج این تحقیق مشخص می‌کند که عملکردهای سیستم عصبی انسان متفاوت است و بر فعالیت‌های انسانی تاثیر مستقیم دارد.

کد خبر 84199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز