فشار خون نیرویی است که خون بر روی دیواره رگ‌های شما اعمال می‌کند و هنگامی که این فشار از حد معینی بالاتر برود، شما به بیماری پرفشاری خون مبتلا می‌شود.

blood prssure

 هر بار که قلب شما می‌تپد، خون را به درون شریان‌ها تلمبه می‌کند. در این هنگام فشار خون شما در بالاترین حد خود است و فشار سیستولی یا حداکثر خوانده می‌شود.

هنگامی که قلب شما - در فاصله بین دو ضربان - در حال استراحت قرار می‌گیرد، فشار خون شما پایین می‌آید که به آن فشار دیاستولی یا  حداقل می‌گویند.

بر اساس آخرین راهنمای انجمن قلب آمریکا، هنگامی که فشار خون سیستولی فرد بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی‌متر جیوه باشد، آن فرد دارای «فشار خون بالا رفته» است. هنگامی که فشار خون سیستولی فرد به ۱۳۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر می‌رسد یا فشار خون دیاستولی او ۸۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر است، آن فرد دچار «بیماری پرفشاری خون یا فشار خون بالا» است.

طبقه‌بندی فشار خون در بزرگسالان (بر حسب میلی متر جیوه)

رده فشار خون فشار خون حداکثر
(سیستولی)/میلی‌متر جیوه

 فشار خون حداقل
(دیاستولی)/میلی‌متر جیوه

طبیعی کمتر از ۱۲۰

 و 

 کمتر از ۸۰
بالا رفته ۱۲۰ تا ۱۲۹

 و

  کمتر از ۸۰
پرفشاری خون مرحله اول ۱۳۰ تا ۱۳۹

 یا

  ۸۰ تا ۸۹
پرفشاری خون مرحله دوم ۱۴۰ یا بالاتر

 یا

 ۹۰ یا بالاتر
بحران پرفشاری خون (مشورت فوری با پزشک لازم است)  ۱۸۰ یا بالاتر 

و/یا

بالاتر از ۱۲۰

اغلب افراد دارای فشار خون بالا به به نوع «اولیه» یا «اساسی» پرفشاری خون مبتلا هستند، یعنی بدون اینکه وجود یک بیماری زمینه‌ساز معین یا مصرف دارو یا ماده معینی فشار خونشان بالا است.

پرفشاری خون اولیه می‌تواند هم فشار خون سیستولی و هم فشار خون دیاستولی را بالا ببرد. اما گاهی به خصوص در افراد سالمند، این فشار خون سیستولی است که عمدتا بالا رفته است: این نوع پرفشاری خون را «پرفشاری خون جداگانه سیستولی» می‌نامند.

بیمارانی که تشخیص فشار خون بالای نوع اولیه در آنها داده می‌شود مجبورند در  سراسر عمر با رعایت رژیم غذایی و/یا مصرف دارو فشار خون خود را طبیعی نگه دارند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است اگر مبتلا به پرفشاری خون هستید، با اقدامات درمانی فشار خون شما به حد طبیعی بازگشته است، بیماری شما علاج نشده است و تنها تحت کنترل است. بنابراین نباید درمان‌ها را قطع  کنید.

کد خبر 30849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز