برای اینکه معلوم شود آیا بیماری پرفشاری خون دارید، باید پزشک، پرستار یا یکی دیگر از کارکنان پزشکی فشار خون‌تان را اندازه بگیرد. اینکه چگونه خودتان را آماده این اندازه‌گیری می‌کنید، وضعیتی که دست‌تان را قرار می‌دهید و سایر عوامل می‌توانند در حد ۱۰ درصد یا بیشتر عدد ثبت شده فشارخون را تغییر دهد.

BP

این تغییر ۱۰ درصدی در میزان فشار خون ثبت‌شده در حدی هست که بتواند فشار خون بالا را پنهان کند یا بالعکس باعث شود شما مصرف دارویی را شروع کنید که به آن نیازی ندارید یا اینکه دکترتان به نا درست میزان داروی تجویزی برای شما را تغییر دهد.

دستورالعمل‌هایی برای اندازه‌گیری فشار خون وجود دارد تا میزان ثبت‌شده هر چه دقیق‌تر باشد.

بهترین وضعیت برای گرفتن فشار خون

بهترین وضعیت برای اندازه‌گیری فشار خون وضعیت نشسته بر روی صندلی است، در حالیکه پاهایتان روی کف زمین باشد و دست‌هایتان روی تکیه‌گاهی قرار گیرد، به طوریکه آرنجتان در سطح قلبتان باشد. شما باید در تمام طول مدت اندازه‌گیری در این وضعیت بمانید.

اندازه‌گیری فشار خون باید در کدام بازو انجام شود؟

اندازه‌گیری فشار خون دست کم یکبار در هر دو بازو ایده خوبی است، چرا که میزان ثبت‌شده فشار خون در یک بازو (معمولا بازوی راست) ممکن است از بازوی دیگر (بازوی چپ) بالاتر باشد.

به طور کلی، تفاوت فشار خون سیستولی یا حداکثر در میان دو بازو ۵ میلی‌متر جیوه یا کمتر است. اگر این تفاوت میان دو بازو به طور مداوم بالاتر از ۱۰ میلی‌متر جیوه باشد، باید به دکترتان خبر دهید. این تفاوت مداوم مکن است نشانه‌ای از این باشد که تجمع پلاک‌های چربی در شریان‌های شما بیشتر از حد انتظار است.

چطور به درستی فشار خون را اندازه بگیریم؟

برای اندازه‌گیری درست فشار خون از این نکات پیروی کنید:

  • در طول ۳۰ دقیقه پیش از اندازه‌گیری فشار خون نوشیدنی‌های کافئین‌دار ننوشید و سیگار نکشید.
  • پیش از اندازه‌گیری فشار خون برای پنج دقیقه آرام بنشینید.
  • بخش قابل‌اتساع بازوبند باید به طور کامل دست کم ۸۰ درصد از بخش بالایی بازوی شما را بپوشاند و بازوبند باید به طور مستقیم روی پوست برهنه قرار داده شود، نه روی پیراهن.
  • در حین اندازه‌گیری فشار خون صحبت نکنید.
  • فشار شما با وقفه‌ای کوتاه باید دو بار اندازه‌گیری شود. اگر تفاوت این اندازه‌گیری‌ها ۵ نمره یا بیشتر باشد، باید برای بار سوم اندازه‌گیری انجام شود.

البته در مواردی ممکن است فشار خون شما به شیوه دیگری اندازه‌گیری شود. اگر هنگام بلند شدن از بستر در صبح‌ها یا هنگام ایستادن پس از مدتی نشستن چشم‌هاییتان سیاهی می‌رود، باید فشار خون شما هنگام نشستن و بعد هنگام ایستادن اندازه‌گیری شود تا ملوم شود آیا با تغییر وضعیت‌تان فشار خونتان افت می‌کند یا نه.

میزان طبیعی فشار خون

فشار خون طبیعی و غیرطبیعی در حال حاضر اینگونه رده‌بندی می‌شود:

  • فشار خون طبیعی: فشار خون کمتر از ۱۲۰ میلی‌متر جیوه روی ۸۰ میلی‌متر جیوه
  • فشار خون بالا رفته: فشار خون سیستولی یا حداکثر ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی‌متر جیوه (به همراه فشار دیاستولی یا حداقل کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه)
  • مرحله اول پرفشاری خون: فشار خون ۱۳۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه تا فشار خون ۱۳۹ تا ۸۹ میلی‌متر جیوه.
  • مرحله دوم پرفشاری خون: فشار خون ۱۴۰ روی ۹۰ میلی‌متر جیوه و بالاتر.
کد خبر 775757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha