همشهری آنلاین: یک بررسی کوچک نشان می‌دهد در حالیکه حتی پزشکان برای درمان افراد دچار فشارخون بالا، دارند به‌طور فزاینده‌ای به دستگاه‌های خانگی اندازه‌گیری فشار خون متکی می‌شوند ، بسیاری از این دستگاه‌ها در اندازه‌گیری بیش از حد غیر دقیق هستند.

bp monitor

به گزارش رویترز پژوهشگران می‌گویند این بررسی نشان داد دستگاه‌های خانگی اندازه‌گیری فشارخون در حدود ۷۰ درصد موارد فشارخون را ۵ میلی‌متر جیوه بالاتر یا پایین‌تر نشان می‌دهند و این مقدار خطا ازلحاظ بالینی مهم است. این دستگاه‌ها در ۳۰ درصد موارد میزان خطایی در حد ۱۰ میلی‌متر جیوه داشتند.

جنیفر رینگروس از دانشگاه آلبرتا در کانادا و سرپرست این بررسی گفت که پرفشاری خون یا فشارخون بالا: «علت شماره یک مرگ و ناتوانی در جهان است.»

او گفت: «دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که پزشکان تکیه بیشتری بر اندازه‌گیری‌های خودکار فشارخون در خانه داشته باشند؛ اما باید اطمینان حاصل کنیم که اندازه‌گیری‌های فشارخون در خانه دقیق هستند.»

چطور فشار خون خود را در خانه اندازه‌ بگیریم؟

رینگروز و همکارانش دقت دستگاه‌های خانگی اندازه‌گیری فشارخون در ۸۵ بیمار بررسی کردند و تفاوت‌ها میان دستگاه‌های بازویی و مچی، مارک‌ها یا برندهای دستگاه‌ها، کاف‌ها یا بازوبندهای سفت در مقابل نرم و وسایلی که دارای استانداردهای صنعتی دارند و آن‌هایی که ندارند، را آزمایش کردند.

در این بررسی دو ناظر به‌طور هم‌زمان هر بیمار را آزمایش می‌کردند و درمجموع ۹ بار فشارخون را به‌طور متناوب با دستگاه مورداستفاده در خانه و دستگاه استانداردشده مورداستفاده در مطب دکتر اندازه می‌گرفتند.

نتایج نشان داد که اندازه بازو و جنسیت فرد عوامل پیش‌بینی کننده اصلی تفاوت‌های فشارخون سیستولی (فشار خون حداکثر) هستند، به‌طوری‌که در مردان ناهمسانی بیشتری در میان اندازه فشارخون با دستگاه خانگی و دستگاه استاندارد وجود داشت. همچنین سن بالاتر، دور بازوی بزرگ‌تر، بازوبندهای سفت و دستگاه‌های مدل قدیمی‌تر با ناهمسانی بیشتر در فشارخون دیاستولی (فشار خون حداقل) ارتباط داشتند.

برای مثال، به گفته این پژوهشگران اگر دستگاه‌های اندازه‌گیری فشارخون برای بیماری که از آن استفاده می‌کند، تنظیم یا کالیبره نشده باشند، سفتی رگ‌های خونی و سن فرد تفاوت عمده‌ای در فشارخون ثبت‌شده ایجاد می‌کنند.

راج پادوال از انستیتوی قلب مازانکوفسکی در آلبرتای آمریکا دراین‌باره می‌گوید: «ممکن است میزان خطای قابل‌توجهی حتی در وسایل اندازه‌گیری خانگی وجود داشته باشد که ازلحاظ صحت کار آزمایش شده‌اند.»

او می‌افزاید: «یک موضوع عمده این است که بررسی عدم دقت‌های این دستگاه‌ها مشکل است چراکه الگوریتمی را که آن‌ها برای تعیین فشارخون استفاده می‌کنند، دارای حقوق انحصاری است و به‌وسیله شرکت‌های سازنده‌شان پنهان نگه‌داشته می‌شود.»

پیشنهاد این پژوهشگران ایجاد یک شیوه طرف سوم است که هم پزشکان و هم بیماران در صورت نیاز بتوانند وسایلشان را با آن چک کنند.

پادوال دراین‌باره توصیه می‌کنند: «اولاً بیماران باید دستگاه‌های دارای تأییدیه و معتبر را بخرند و از بازوبند یا مچ‌بند با اندازه مناسب استفاده کنند. دوم اینکه سازندگان دستگاه‌ها و پژوهشگران دانشگاهی باید دستگاه‌های دقیق‌تری را عرضه کنند.»

یک پیشنهاد دیگر این پژوهشگران این است که تصمیمات تشخیصی و درمانی بر اساس میانگین چندین اندازه‌گیری فشارخون گرفته شود.

آشنایی با فشارسنج پزشکی (اسفیگمومانومتر)

کد خبر 368635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha