همشهری آنلاین: رییس اداره بیماری‌های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت با بیان این که اغلب حیوان گزیدگی‌ها در ایران به دنبال حیوان گزیدگی توسط سگ‌های صاحب‌دار است، بر لزوم آموزش صاحبان سگ‌ها به منظور پیشگیری از بروز هاری تاکید کرد.

به گزارش ایسنا دکتر محمدرضا شیرزادی دوشنبه 6 مهر در نشست مطبوعاتی به مناسبت " روز جهانی هاری"، با اشاره به برنامه‌های کنترل هاری در سطح کشور، گفت: به این منظور با تایید کمیته کشوری بیماری هاری برنامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم پیش بینی و اجرا می‌شود. همچنین بر اساس لزوم ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی و هماهنگی‌های لازم در سطح کشور در رابطه با این بیماری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به حدود هزار مرکز پیشگیری درمان هاری در سطح کشور، گفت: در سطح شهرستان‌ها حداقل یک مرکز پیشگیری درمان هاری وجود دارد که البته بسته به گستردگی هر شهرستان تعداد این مراکز متفاوت خواهد بود. این مراکز به صورت 24 ساعته فعالند.

به گفته دکتر شیرزادی، ‌هاری میان وحوش کشور وجود دارد که این حیوانات یا خود مستقیما بیماری را منتقل می‌کنند یا بیماری را به حیوانات اهلی انتقال می‌دهند.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته برای 135 هزار حیوان گزیدگی مراجعه کننده به مراکز پیشگیری درمان ضدهاری، اقدامات درمانی لازم صورت گرفت، ادامه داد: تعداد موارد هاری در ایران بسیار اندک است و سالهاست که میزان آن به کمتر از 10 مورد رسیده است. سال گذشته، هاری شش مورد فوت به دنبال داشته است. در مجموع همه موارد مبتلا به هاری با آغاز ظهور علائم فوت می‌کنند.

دکتر شیرزادی با تاکید بر لزوم آموزش افرادی که سگ نگهداری می‌کنند، افزود: ثابت شده که در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، اغلب حیوان گزیدگی‌ها توسط سگ‌های صاحب دار صورت می‌گیرد.ر کشور ما بیشترین حیوان گزیدگی مربوط به استان گلستان است؛ چرا که در بیشتر مناطق این استان و روستاهای اطراف آن، تعداد زیادی سگ برای نگهداری از گله و دامها نگهداری می‌شود که لازم است صاحبان آنها برای نگهداری از سگ‌ها آموزش‌های لازم را دریافت کنند و بیماری در این حیوانات به وسیله واکسیناسیون کنترل شود.

 از طرف دیگر کنترل هاری در وحوش مستلزم همکاری دیگر سازمان‌هاست. به عنوان مثال، از آنجا که حیوان گزیدگی اغلب در کودکان به ویژه در پسر بچه‌ها صورت می‌گیرد نقش وزارت آموزش و پرورش در این زمینه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در تهران حدود 15 سال است که هیچ مورد هاری انسانی گزارش نشده، گفت: سالانه بالغ بر 7 میلیارد تومان تنها برای خرید واکسن و سرم ضد هاری هزینه می‌شود.

[ایران، در صدد تولید واکسن خوراکی هاری]

وی بیشترین گزش را مربوط به گزش سگ،‌ گربه و شغال عنوان کرد و گفت:‌ ثابت شده که شستشوی محل گزش با آب و صابون می‌تواند تا 50 درصد هاری را کاهش دهد. اما لازم است که پس از شستشو برای دریافت درمان‌های ضد هاری به اولین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود. بیماری که توسط حیوان هار گزیده شده در سیستم بهداشتی کشور رها نمی‌شود و حتی اگر طی درمان برای انجام مراحل بعدی واکسیناسیون مراجعه نکند، سیستم بهداشتی کشور به طور فعال این امر را پیگیری می‌کند.

به گفته وی، ویروس هاری بسیار حساس است و در محیط بیرون سریع از بین می‌رود. سالهاست که این ویروس از طریق بزاق فرد مبتلا انتقال داده نشده است. اما انتقال فرد به فرد این ویروس در پیوند اعضا ممکن است اتفاق افتد. در ایران در سال 75 دو مورد انتقال ویروس هاری از طریق پیوند اعضا (قرنیه) صورت گرفت.

در ادامه دکتر نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه طی دو دهه اخیر آمار مربوط به "حیوان گزیدگی" رو به افزایش بوده است، ادامه داد: اما موارد بروز هاری رو به کاهش است. درمان‌های ضد هاری نیز به صورت رایگان انجام می‌شود و سالانه 500 هزار دوز واکسن تهیه می‌شود.

وی با تاکید بر کنترل سگ‌های ولگرد به منظور پیشگیری از بروز موارد هاری، گفت: کشتار در مورد سگ‌های ولگرد مفید نبوده است. پس از واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار بحث کنترل ویروس هاری در محیط زیست مطرح است. بر اساس اقدامات درمانی صورت گرفته موارد هاری در کشور به زیر 10 عدد کاهش یافته است.

[پیشگیری از گازگرفتگی توسط حیوانات]

کد خبر 91504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز