همشهری آنلاین: رئیس اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به مرگ روزانه 300 ایرانی به دلیل بیماری‌های قلبی - عروقی، از تصویب نیم ساعت ورزش در ساعت اداری کارکنان خبر داد.

به گزارش ایسنا دکتر حسن آقاجانی رابطه با اقدامات انجام شده برای سلامت محیط کار کارکنان وکارمندان به منظور پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی، گفت: نیم ساعت ورزش در ساعات اداری کارکنان تصویب شده و همچنین استعمال مواد دخانی در محیط کار طبق قانون ممنوع است.

دکتر آقاجانی که یکشنبه 5 مهر در همایش یک روزه "روز جهانی قلب"،"سلامت قلب در محیط کار" را شعار انتخاب شده برای این روز جهانی در  امسال عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه کارکنان و کارمندان، بیش از نیمی از عمر خود را در محیط کار می‌گذرانند رعایت نکاتی به منظور حفظ سلامت قلب بسیار لازم است.

وی با اشاره به بررسی انجام شده در سال 2003 به منظور مقایسه وضعیت بیماری‌های کشور با دیگر کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، ادامه داد: طبق این بررسی، کشور ما از نظر بیماری‌های مربوط به مادر، نوزاد و بیماری‌های تغذیه‌ای از شرایط بهتری برخوردار است. اما از نظر بیماری‌های غیرواگیر وضعیتی مشابه دیگر کشورهای منطقه مدیترانه شرقی داریم. از نظر تصادفات نیز وضعیت ایران وخیم‌تر از دیگر کشورهای منطقه مدیترانه شرقی است.

رییس اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در ادامه، گفت: روزانه از 800 مورد مرگ اتفاق افتاده در کشور، بیماری‌های قلبی 300 نفر را به کام مرگ می‌کشاند. بر این اساس حدود 38 درصد مرگ‌ها در کشور ناشی از بیماریهای قلبی عروقی است که سن غالب این مرگ‌ها کمتر از 70 سال است.

دکتر آقاجانی ادامه داد:  سیاستگذاری برای تغییر محیط کار به منظور کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی و پیشگیری اولیه از عوامل خطر این بیمار‌ی‌ها با اصلاح محیط کار نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه به چارچوب‌های ارتقای سلامت در محیط کار اشاره کرد و گفت: تغییر در غذای مصرفی در محیط کار و استفاده از روغن مایع به جای روغن جامد، افزایش دسترسی و مصرف میوه و سبزی در محیط کار، کاهش استفاده در نمک در طبخ غذای کارکنان، افزایش فعالیت بدنی در محیط کار و کاهش تماس با آلاینده‌های محیط کار در ارتقای سلامت محیط کار بسیار موثر است.

دکتر آقاجانی با تاکید بر اجتناب از مصرف دخانیات در محیط کار، ادامه داد: در این زمینه قوانین کافی موجود است که لازم است به آنها توجه شود. هر کارمند سیگاری سالانه سه میلیون و 396 هزار تومان برای کارفرمای خود ضرر به همراه دارد. همچنین میزان غیبت از کار در کارکنان سیگاری 50 درصد بیشتر از کارکنان غیر سیگاری است.

دکتر آقاجانی با بیان این که کنترل وزن و هزینه‌های درمان کارکنان چاق 15 درصد بیشتر از کارکنان با وزن طبیعی است، ادامه داد: اصلاح فضای مناسب کاری از لحاظ نور و صدا نیز لازم است. همچنین هرچه استرس در محیط کار کمتر باشد میزان بهره‌وری بیشتر است که این امر نیاز به مدیریت صحیح دارد.

وی گفت: ارتقای سلامت محل کار، کاهش 25 تا 30 درصدی هزینه‌های پزشکی را به دنبال دارد. همچنین ارتقا سلامت محیط کار حدود 3.6 سال غیبت از کار در یک دوره متوسط را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای سلامت محیط کار کارکنان گفت: مدت نیم ساعت ورزش در ساعات اداری تصویب شده است. همچنین مصرف دخانیات در محل کار طبق قانون ممنوع شده است. همچنین در استان‌های خراسان رضوی، کرمانشاه و اصفهان روغن جامد برای تهیه غذای کارمندان ممنوع شده و مصرف میوه و سبزیجات در برنامه غذایی این کارکنان گنجانده شده است.

کد خبر 91382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز