مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت از چهارشنبه 7 مارس کارزار عمده‌‌ای را برای مقابله با تهدیدی سه‌گانه در شهرهای به سرعت در حال رشد، که محل سکونت بیش از نیمی از جمعیت جهان هستند، آغاز می‌کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه این کارزار جهانی که در روز جهانی سلامت آغاز می‌شود به هدف متحد کردن 1000 شهر جهان برای "گشودن فضاهای عمومی به بهداشت" با بستن بخش‌هایی از خیابان‌ها به ترافیک، تشویق ورزش در ‌پارک‌ها و اقدامات پاک‌سازی است.

یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت، خانم لوری اسلویت، که سرپرست این اقدام است گفت مهم است تا جنبشی جهانی را برای اقدام در شهرها را ایجاد کرد، "در نقطه ای که هنوز زمان وجود دارد، زیرا ما تازه از نقطه اوج شهرنشینی  گذشته‌ایم."

بر اساس آمار سازمان ملل، جمعیت شهری جهان برای اولین بار در سال 2007  از سه میلیارد نفر گذشت و برای اولین بار از جمعیت روستایی پیشی گرفت. انتظار می‌‌رود تا سال 2030  شصت درصد جمعیت در حال افزایش جهان در شهرها زندگی کنند.

اسلویت می‌گوید شهرها زادگاه "تهدیدی سه‌گانه" برای سلامت هستند.

او توضیح می‌دهد: "بیماری‌های عفونی یکی از این تهدیدهاست، به خصوص در جاهایی که دسترسی به آب پاک و دفع بهداشتی فضولات ندارد."

 سبک زندگی پراسترس که با خوردن فست فود، سیگارکشیدن و مصرف الکل همراه است، بیمار‌های مزمنی مانند دیابت، سرطان و مشکلات قلبی-‌عروقی را در شهرهای پرازدحام رواج می‌دهد.

 اسلویت می‌گوید: "این وضعیت با مسائلی دیگر مانند بی حرکتی یا افزایش مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا پیچیده‌تر می‌شود."

 "بعدد نهایتا سومین تهدید که به طور اختصاصی‌تری با شهرها از لحاظ تمرکز در آنها رابطه دارد. این تهدید خشونت، جنایات، حوادث و آسیب‌های ترافیکی است."

این چالش‌ها همچنین با فقر شهری تشدید می‌شود به طوری که هم اکنون 830 میلیون نفر ساکنان شهرها در زاغه‌ها زندگی می‌کنند.

 اسلویت می گوید: "ایده این بود که شهرها را در راه سلامت بسیج شوند و بر اهمیت رهبری شهری در پرداختن مشکلات بهداشتی تاکید شود."

کد خبر 104500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز