همشهری آنلاین: پژوهشگران یک بررسی جهانی در مورد میزان های جهانی مرگ و میر دریافته‌اند که 97 درصد مرگ و میر در میان کودکان و جوانان 10 تا 24 ساله در کشورهای فقیر و با درآمد متوسط رخ می‌دهد.

 به گزارش‌ هلث‌دی نیوز این پژوهشگران که نتایج کارشان را در شماره 12 سپتامبر نشریه لنست منتشر کرده‌اند، می‌گویند در حالیکه در بیشترکشورها توجه به بیماری‌های عفونی مانند HIV/ایدز معطوف است، 40 درصد مرگ‌ها در این گروه سنی به علت حوادث رانندگی یا خشونت‌ها از جمله جنگ رخ می‌دهد.

 دکتر جرج پاتون، از بیمارستان سلطنتی کودکان در ملبورن استرالیا و همکاران بین‌المللی‌اش به بررسی آمار جهانی از گزارش‌هایی که در سال‌های 2004 و 2006 منتشر شده بود، پرداختند.

 در سال 2004، 2.6 میلیون نفر در سنین بین 10 تا 24 سال در سراسر جهان مرده بودند، که تقریبا دوسوم این مرگ و میرها در آفریقای زیرصحرا و آسیای جنوب‌شرقی رخ داده بود، درحالیکه تنها 42 درصد جمعیت جهان در این گروه سنی در این مناطق زندگی می‌کنند.

 پژوهشگران دریافتند که دختران وزنان جوان به خصوص در معرض تبعیض قرار دارند. پانزده درصد موارد مرگ زنان و دختران به خاطر پیامدهای بارداری بود.

 حوادث رانندگی علت  14 درصد موارد مرگ و میرهای مردان و 5 درصد مرگ و میر زنان در این رده سنی بود.

در  آفریقا و آسیای جنوب‌شرقی،‌ سل و برخی از عفونت‌های ریوی بیش از ایدز باعث مرگ و میر جوانان می‌شود، اما به گفته این پژوهشگران "این بیماری به اندازه ایدز در خط مشی‌های بهداشتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد."

دکتر رابرت دبلیو بلام، از دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ جانز هاپکینز، در مقاله‌ای تفسیری در این مورد نوشت: "گرچه دوره نوجوانی اغلب به عنوان سالمترین دوره زندگی شمرده می‌شود، این گزارش به روشنی نشان می‌دهد که این دوره با خطر بالای مرگ و میر همراه است."

کد خبر 90398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز