دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: در سال 2009، روز جهانی سلامت بر روی ترمیم پذیری و ایمنی تسهیلاتی بهداشتی و کارکنان بهداشتی که قربانیان سوانح و بلایا را درمان می‌کنند، متمرکز شده است.

به گزارش ایسنا این پیام که به مناسبت روز جهانی سلامت 7 آوریل (18 فروردین)‌منتشر شده است می‌گوید حوادث در سراسر جهان رو به افزایش است و این امر نیاز به طراحی و ساخت تسهیلات ایمنی و ارائه یادداشت تفاهمی برای آماده‌سازی‌های گسترده و اورژانسی را نشان می‌دهد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت مراکز بهداشتی و کارکنان سلامت خطوط حیاتی برای افراد آسیب پذیر در بلایا و سوانح هستند که ماموریت آنها درمان زخمی‌ها، پیشگیری از شیوع بیماری‌ها و نیز رسیدگی به نیازهای بهداشتی مردم است.

 هم چنین برای مراقبت‌های بهداشتی اولیه در جوامع نیز این افراد نقش کلیدی ایفا می‌کنند؛ به طوری که در زمینه تامین نیازهای روزانه از جمله خدمات رسانی امنیتی کودکان،‌ مصون‌سازی و مراقبت از بیماریهای مزمن تلاش می‌کنند.

امسال در روز جهانی سلامت، سازمان جهانی بهداشت و شرکای بین‌المللی بر اهمیت سرمایه گذاری در بخش زیر ساخت سلامت متمرکز خواهند شد.

از سوی دیگر دکتر مارگارت چان، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز به مناسبت این روز بیانیه‌ای را ایراد کرد.

وی اظهار داشت: "وقتی یک حادثه یا بلای طبیعی رخ می‌دهد مردم روی بیمارستان‌ها و تسهیلات بهداشتی برای پاسخگویی موثر و مداوم به نیاز مردم حساب می‌کنند. وقتی تسهیلات بهداشتی کار خود را به خوبی انجام ندهد، تراژدی یک حادثه بزرگ وخیم‌تر و دردناک‌تر می‌شود. در حوادث بزرگ مانند سیل و زلزله برخی کشورها 50 درصد از ظرفیت بیمارستانی خود را از دست می‌دهند.علاوه بر افزایش تلفات جانی، ناتوانی خدمات رسانی و تسهیلات بهداشتی در این شرایط می‌تواند فریاد اعتراض عمومی را تشدید کند. در چنین اوضاعی این نگرانی عمومی کاملا منطقی است. "

چان افزود: "امسال در روز جهانی سلامت سازمان جهانی بهداشت مجموعه‌ای از بهترین عملکردها و آموزشهای خود را به اقدامات تسهیلاتی در موقعیتهای اورژانسی و بروز حوادث جمعی اختصاص می‌دهد. "

کد خبر 78353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز