همشهری آنلاین: دانشمندان فرانسوی برای اولین بار نشان دادند که ماده شیمیایی بیسفنول A که در محفظه‌های پلاستیکی و قوطی‌های نوشابه به کار می‌رود، بر کارکرد روده‌ها اثر می‌‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران موسسه ملی پژوهش آگرونومیک در تولوز فرانسه در ژورنال "پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم" دریافتند که مجرای گوارشی موش‌ها حتی هنگامی که در برابر مقادیر کم ماده شیمیایی بیسفنول A یا BPA قرار می‌گیرد، به طور منفی واکنش نشان می‌دهد.

 این پژوهش، که بر روی سلول‌های روده انسانی هم انجام شد، نشان داد که این ماده شیمیایی نفوذپذیری روده و پاسخ دستگاه ایمنی به التهاب گوارشی را کاهش می‌دهد.

 BPA برای تولید پلاستیک‌های پلی‌کربن‌دار و رزین‌های اپوکسی که در بطری‌های شیر کودکان، ظرف‌های پلاستیکی، پوشش داخلی قوطی‌های مورد استفاده برای غذا و نوشیدنی، و درزگیرهای دندانی به کار می‌روند، به کار می‌ر‌ود.

بیش از 130 بررسی در طول دهه گذشته نشان داده‌اند حتی مقادیر کم BPA که می‌تواند از پلاستیک‌ها نشت کند، به مشکلات وخیم بهداشتی و بیماری‌هایی مانند سرطان پستان، چاقی و شروع زودرس بلوغ ارتباط دارد.

این بررسی فرانسوی بر اولین اندامی که در تماس با این مواد قرار می‌گیرد، یعنی روده‌ها، متمرکز بوده است.

پژوهشگران همچنین دریافتند که نوزادان موش‌هایی که در رحم و در طول دوره شیرخوارگی در معرض BPA قرار گرفته‌اند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به التهاب شدید روده در بزرگسالی هستند.

 در ماه مه (اردیبهشت) امسال شش سازنده بزرگ بطری شیر کودکان در آمریکا توافق کردند استفاده از این ماده شیمیایی را متوقف کنند.

کد خبر 97459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز