دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

مسئول واحد آسم و آلرژی مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از مراحل نهایی تدوین برنامه ملی پیشگیری و کنترل آسم و ادغام این برنامه در طرح پزشک خانواده و شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور خبر داد

به گزارش ایسنا دکتر مهدی نجفی که در آستانه روز جهانی آسم و آلرژی (4 مه) سخن می‌گفت،افزود: این طرح در آینده نزدیک در سه دانشگاه علوم پزشکی به صورت آزمایشی اجرا و بعد از حصول نتایج به کل کشور تعمیم می‌یابد.

دکتر نجفی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل و درمان این بیماری در کشور گفت: تدوین برنامه ملی پیشگیری و کنترل آسم از حدود یک سال گذشته در کشور آغاز شده و اکنون مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

نجمی نقش آموزش در برنامه‌های پیشگیری و کنترل آسم را بسیار پراهمیت دانست و گفت: آموزش در میان مردم و سیاست‌گذاران به منظور پیشگیری و کنترل عوامل ایجاد کننده بیماری‌ها و از جمله بیماری آسم بسیار مهم است. بر این اساس برنامه ملی پیشگیری و کنترل آسم کشور نیز تاکید ویژه‌ای بر آموزش دارد.

وی از تدوین راهنمای بالینی ارزیابی و تشخیص آسم در سال گذشته خبر داد و گفت: تشخیص و درمان‌هایی که گاهی به صورت اشتباه برای آسم انجام می‌شود از مشکلات مربوط به این بیماری است.

نجمی در ادامه افزایش زندگی شهرنشینی و سبک زندگی غربی را از عوامل شیوع رو به افزایش آسم عنوان کرد و گفت: حدود یک و نیم میلیارد نفر در دنیا به بیماری‌های مزمن ریوی مبتلا هستند که از این میان حدود 300 میلیون نفر به بیماری آسم دچارند.

وی با اشاره به شیوع 14/13 درصدی علائم آسم در کودکان کشور، گفت: این در حالی است که پیش از این شیوع آسم در کودکان کشور 8 تا 12 درصد و به طور متوسط 10 درصد تخمین زده شده بود که بررسی‌های اخیر از افزایش شیوع علائم آسم در کودکان کشور حکایت دارد.

به گفته دکتر نجفی در حال حاضر شیوع آسم در کشورهای پیشرفته دنیا متوقف شده اما بررسی‌ها در ایران افزایش شیوع علائم آسم را نشان می‌دهد که این امر به عوامل ایجاد کننده این بیماری مربوط می‌شود.

مسوول واحد آسم و آلرژی وزارت بهداشت، آلودگی هوا و مصرف دخانیات را از جمله عوامل ایجاد کننده آسم دانست و گفت: به این ترتیب می‌توان از افزایش آلودگی هوا و مصرف دخانیات در چند سال گذشته به عنوان اصلی‌ترین عوامل شیوع آسم در کشور نام برد.

کد خبر 106500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز