همشهری‌آنلاین: معترضان امریکایی از برنامه خود برای برگزاری تظاهرات یک روزه موسوم به "تصرف دادگاه‌ها" در مقابل دیوان‌عالی واشنگتن و دیگر دفاتر دادگاه‌های فدرال خبرداده‌اند.

گروه موسوم به "حرکت برای اصلاح" که قرار است روز جمعه این اعتراض را برگزار کند، پیشنهاد اصلاح قانون اساسی را با هدف پایان دادن به آن چه که از آن به عنوان " افسانه قضایی حقوق قانونی شرکت‌های بزرگ" یاد شده، مطرح کرده است.

تصمیم به برگزاری این اعتراضات یک روز قبل از دومین سال‌روز صدورحکم دیوان عالی آمریکا در خصوص در نظر گرفته شدن شرکت‎های بزرگ به عنوان شخصیت حقوقی، اتخاذ شد.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی جنبش موسوم به " تصرف سینسیناتی"، نه اعلامیه استقلال و نه اعلامیه قانون اساسی امریکا، هیچ‌کدام از شرکت‌های سرمایه‌داری که در زمان تاسیس امریکا تعدادشان نادر بوده، نام نبرده‌اند.

معترضان خشمگین می‌گویند دادگاه‌های امریکا، مکان‌هایی هستند که ۹۹ درصد از شهروندان امریکایی از فرصت داشتن قضاوت عادلانه در برابر قدرت و نفوذ قشر یک درصدی که همان ثروت‌مندان هستند، محرومند.

"جنبش موسوم به تصرف دادگاه‌ها" ادامه جنبش وال استریت است که ۱۷ سپتامبر سال گذشته میلادی از نیویورک آغاز شد و به تدریج در سراسر امریکا گسترش یافت.

جنبش "تصرف وال استریت" هنگامی آغاز شد که گروهی از تظاهرکنندگان امریکایی، با تجمع در منطقه تجاری نیویورک، به توزیع نابرابر ثروت در این کشور و نفوذ گسترده شرکت‌های بزرگ بر سیاست‌های واشنگتن اعتراض کردند.

با وجود سرکوب و بازداشت‌های گسترده معترضان به دست نیروهای پلیس، دامنه جنبش "تصرف" که از جنبش "تصرف وال استریت" ریشه گرفته است، علاوه بر بسیاری از شهرهای بزرگ امریکا، به دیگر کشورهای جهان از جمله استرالیا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ایرلند، پرتغال هم رسیده است.

کد خبر 157741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز