جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دیوان عالی ایالات متحده (Supreme Court of the United States) عالی ترین نهاد قضایی آمریکا است

CHUNK + دیوان عالی آمریکا

تعداد قضات دیوان عالی آمریکا ۹ نفر است که پس از انتخاب از سوی رئیس جمهوری و دریافت رای اعتماد سنا به طور مادام العمر در این سمت خدمت می‌کنند.

ارشدترین قاضی دیوان عالی آمریکا (Chief Justice) ریاست دیوان را بر عهده می‌گیرد و ۸ قاضی دیگر سمت دستیاری (Associates) را دارند ولی از حق برابر با رئیس برخوردار هستند.

پرونده‌ها در دیوان عالی با حضور این ۹ عضو مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و حداقل ۵ رای برای تصویب یا رد تصمیمات دیوان لازم است.

در دیوان عالی آمریکا همواره پیش از ورود به ماهیت پرونده‌ها، رای گیری در این خصوص که آیا دیوان باید آن موضوع را رسیدگی کند یا خیر انجام می‌گیرد و در صورتی که رای کافی کسب نشود، پرونده مورد بحث از دستورکار دیوان خارج می‌شود.

وظایف دیوان:

- رسیدگی به در خواست‌های تجدید نظر چه از دادگاه‌های ایالتی و چه از دادگاه‌های فدرال.

- رسیدگی‌به شکایات ایالات علیه یکدیگر.

- نظارت برمصوبات کنگره ایالات متحده آمریکا و مجالس قانونگذاری ایالت‌ها که اگر این مصوبات مغایر با اصول قانون اساسی شناخته شوند، از سوی دیوان عالی فدرال از درجه اعتبار ساقط می‌شوند.

در واقع دیوان عالی آمریکا نقش دادگاه قانون اساسی را ایفا می‌کند تا از نقض قانون اساسی توسط مقامات فدرال و یا مقامات ایالتی جلوگیری به‌عمل آورد.

ترکیب قضات دیوان عالی از نظر سیاسی و عقیدتی از اهمیت زیادی در تعیین روند اجتماعی آمریکا برخوردار است.[گزینه اوباما به دیوان عالی آمریکا پیوست]

کد خبر 87202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز