گروه بین‌الملل: پس از چندین روز آرامش، اعتراض‌های مردمی در چند شهر آمریکا از سر گرفته شد.

اعتراض

در ایالت کالیفرنیا، چهارشنبه پلیس به روی معترضان گاز‌اشک‌آور شلیک و در ایالت جورجیا عده‌ای را بازداشت کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، معترضان ضد ‌وال‌استریت در شهر اوکلند در ایالت کالیفرنیا با پرتاب رنگ و اشیای دیگر به پلیس، مقابله به مثل کردند. چندین نفر در این حادثه بازداشت شدند.

این معترضان که شمارشان به 500 نفر می‌رسید، از ترک تحصن در مرکز شهر اوکلند سر باز زدند. این ناحیه و چند نقطه دیگر شهر در خلال چند هفته گذشته شاهد چادر‌زدن معترضان متحصن بوده است. در شهر آتلانتا، مرکز ایالت جورجیا، پلیس شماری از تظاهرات‌کنندگان را در پارک وودراف بازداشت کرد.

کاسیم رید شهردار آتلانتا، پیش‌تر شماری از نمایندگان را برای مذاکره با معترضان فرستاده بود تا ماجرای اعتراض آنان ختم به خیر شود اما معترضان همچنان به تحصن خود ادامه داده‌اند.

یکی از معترضان گفت: دردناک است وقتی آدم می‌بیند آمریکا با مردمی که خواستار تغییر هستند، اینگونه برخورد می‌کند.

هنوز معلوم نیست چند نفر در این دو شهر بازداشت شده‌اند اما یک منبع خبری از بازداشت دست‌کم 85 نفر خبر می‌دهد.

در اوکلند، پلیس چادرهای معترضان را در نقطه‌ای از این شهر برچید. بهانه پلیس اوکلند این بود که برچیدن این چادرها به‌علت مسائل امنیتی و بهداشتی ضروری بود زیرا گزارش‌های متعددی از دعوا، حمله و رفتارهای تهدیدآمیز دریافت کرده است. پلیس برای متفرق‌کردن معترضان و جمع کردن افراد متحصن، به ابزارهای مختلف روی می‌آورد؛ مثلا در محلاتی که معترضان تجمع می‌کنند هشدار می‌دهد که وضعیت بهداشتی رو به وخامت است و معترضان بهداشت را رعایت نمی‌کنند اما پس از برچیدن موقتی چادرها، معترضان بار دیگر در محل اجتماع می‌کنند و درگیری‌های بیشتری با پلیس رخ می‌دهد.

در 40 روز گذشته هزار شهر در آمریکا و صدها شهر در سراسر جهان صحنه اعتراض مردم به نظام سرمایه‌داری و بحران اقتصادی ناشی از آن بوده است.

واکنش تازه اوباما

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که همچنین سعی می‌کند روی موج این اعتراضات سوار شود، سرخوردگی را عامل این اعتراض‌ها دانست.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: مردم سرخورده هستند و این سرخوردگی خود را به اشکال مختلف بروز می‌دهد. 

اوباما افزود: مردم آمریکا احساس می‌کنند کسی نیست که مراقب آنان باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم شغل داشته باشند و احساس کنند که می‌توانند پیشرفت کنند، دیگر خیابان‌ها را اشغال نمی‌کنند.

تظاهرات‌کنندگان آمریکایی عموما به طمع‌ورزی، استبداد و قدرت شرکت‌ها اعتراض دارند و بارها از این امر زبان به شکایت گشوده‌اند که «چرا یک‌درصد مردم ثروتمند آمریکا نفوذ نامعقولی بر 99 درصد دیگر مردم دارند؟»

کد خبر 149547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز