شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

افسانه شیپوری: در آمریکا عده‌ای از شهروندان، گروهی تشکیل داده‌اند با نام «شهروندان مستقل».

جنبش ضد وال استریت

درباره این گروه تا به حال خبر و گزارش چندانی منتشر نشده اما ماجرای آنها جالب و شنیدنی است. بسیاری از اعضای این گروه از پرداخت مالیات فراری و فاقد گواهینامه رانندگی و کارت ملی هستند. آنها برای پلیس و دادگاه احترام کمی قائلند و اکثرا رفتارهای خشونت‌آمیز دارند. اف بی‌آی آنها را به لیست تهدیدهای تروریستی داخلی کشور اضافه کرده است. براساس برخی آمارها، بیش از 300 هزار شهروند مستقل در ایالات متحده حضور دارند که تعدادشان روبه فزونی است. آنها معمولا دررده سنی30 تا 35سال هستند.تعداد اعضای این گروه که سابقه آنها به 3-2 قرن پیش برمی‌گردد، در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات سیاسی و اقتصادی روبه افزایش است ولی فاقد مرکزیت سازمانی بوده و پراکنده‌ هستند.

چندی پیش برنامه «60 دقیقه» تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا در مصاحبه با یکی از این شهروندان برای نخستین بار جزئیاتی از این گروه پخش کرد. آلفرد آداسک، از اعضای این گروه، درباره این گروه ضد‌دولتی و جنبش شهروند مستقل توضیح داد. آداسک که 28سال سابقه این نوع شهروندی را دارد و با وجود مسن بودن حاضر به استفاده از مزایای سالمندی دولت نیست درباره علت روی آوردن مردم به گروه شهروند مستقل و افزایش تعدادشان می‌گوید: خارج شدن دولت از اصولی که آمریکا براساس آن بنا شده، علت اصلی است.این جنبش تنها افرادی مانند جری کین را جذب می‌کند. او شغلش را که رانندگی کامیون در اوهایو بود، رها کرد و در سال 2003 یک شهروند مستقل شد.

او خانه‌‌اش را به‌دلیل بدهی بانکی از دست داد و برای ادامه امرار معاش به همراه پسرش به سراسر آمریکا سفر کرد و سمینارهای مختلف برگزار می‌کرد و به مردم وعده می‌داد با ضربه‌زدن به حساب‌های دولتی می‌توان اقتصاد مردمی را نجات داد. در آلاسکا نیز یک شهروند مستقل به اتهام توطئه قتل 2قاضی و 2پلیس و یک مامور دارایی در زندان است. اخیرا نیز تیراندازی مرگبار یک جوان 22ساله به یک نماینده کنگره در آریزونا، منجر به کشتن شدن 6نفر، ازجمله یک قاضی و مجروحیت مغزی این نماینده و جراحت 12نفر دیگر شد؛ اکنون مشخص شده که ضارب عضو جنبش شهروندان مستقل بوده است.

چهره های مشهوری از جمله تری نیکولز که ساختمان فدرال اوکلاهما را منفجر کرد و گروه آزادی‌خواهان مانتانا، خود را از شهروندان مستقل می‌دانند. مقامات و مسئولان آمریکا معتقدند این گروه ایده‌های خطرناکی میان مردم رواج می‌دهد.این گروه فاقد تشکیلات سازمانی است و نقطه اشتراک اعضای آن عقیده سیاسی آنهاست و در دنیای مدرن امروز و ارتباطات الکترونیک،از طریق تبادل افکار وسمینارهای عمومی از نقطه نظرات یکدیگر مطلع می‌شوند.بسیاری از تحلیل‌گران، ریشه اصلی این مسائل را در مشکلات اقتصادی وسیاسی آمریکا می‌دانند.

کد خبر 149084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز