شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

توماس فریدمن، ستون‌نویس ثابت روزنامه نیویورک تایمز اخیرا به همراه یکی از همکارانش به نام مایکل مندلبام کتابی نوشته‌است به نام «آنچه بودیم».

توماس فریدمن

 او در این کتاب توضیح داده که چطور آمریکا از دنیایی که زمانی پیشروی آن بود عقب افتاده و چطور می‌تواند به جایگاه قبلی خود بازگردد. در این کتاب او به 4 چالش بزرگی که آمریکا اکنون با آن رو‌به‌روست اشاره کرده‌است. این 4چالش عبارتند از: کسری بودجه، الگوی مصرف انرژی، جهانی‌شدن و انقلاب در تکنولوژی اطلاعات. فریدمن می‌نویسد، آمریکا با ناکامی در مقابله با این 4 چالش بزرگ زندگی را برای نسل‌های بعدی بسیار دشوار کرده‌است. نسل جوان آمریکا اکنون باید توجه بیشتری نشان دهند چون اگر تلاش بیشتری نکنند آینده‌ای در این جهان ندارند.

این نویسنده آمریکایی به کسری بودجه در حال رشد کشورش اشاره وتأثیرات این کسری بودجه را بر زندگی مردم آمریکا در سال‌های آینده بررسی می‌کند. یکی از آنی‌ترین این تأثیرات بی‌ارزش شدن دلار آمریکاست. تأثیر دوم این است که دیگر پیدا کردن شغل در آمریکا کار آسانی نیست. شمار شرکت‌هایی که در آمریکا به ثبت می‌رسند کاهش خواهد یافت. کارفرمایان به جای استخدام نیروی کار انسانی به فکر به کارگیری ماشین یا به کار‌گیری نیروی کار ارزان از کشورهای دیگر خواهند بود. تأثیر سوم این است که نسل کنونی مردم آمریکا دیگر مانند نسل گذشته نمی‌توانند هنگام پیری روی بیمه تأمین اجتماعی و خدمات درمانی حساب کنند؛ چون چنین خدماتی دیگر وجودنخواهد داشت.

البته به گفته فریدمن این شرایط دشوار می‌تواند فرصتی هم باشد برای اختراعات و نوآوری‌های تازه؛ مثلا در زمینه مصرف انرژی. با این حال از نظر فریدمن زنگ خطری بزرگ برای آمریکایی‌ها به صدا درآمده‌است که اگر به‌خود نجنبند و کار جدی در زمینه بیرون آمدن از رکود اقتصادی انجام ندهند، به‌زودی از بسیاری از کشورهای در حال توسعه کنونی مانند چین و هند عقب می‌افتند. آن وقت است که آمریکا باید برای فرصت‌هایی که در گذشته، خود در اختیار کشورهای جهان ‌گذاشته، با این کشورها رقابت کند. او به نسل جوان آمریکا توصیه می‌کند که خودشان به فکر خودشان باشند و منتظر تصمیمات دولت ننشینند؛ چرا که اکنون زمان حرکت خودجوش ملت‌هاست و ممکن است دولت‌ها دیگر کار چندانی نتوانند انجام دهند.

بعد از چاپ این کتاب که انتشار آن همزمان شده با اعتراض‌های جنبش اشغال وال‌استریت، شبکه‌های تلویزیونی آمریکا با دعوت از فریدمن مصاحبه‌های مفصلی با او انجام داده‌اند و او در این گفت‌وگوهای تلویزیونی هشدارهای منتشر شده در کتابش را دوباره برای مردم تکرار کرده‌است. به همین دلیل در نیویورک، واشنگتن و شیکاگو عده‌ای از معترضان فایل‌های صوتی و تصویری مصاحبه‌های فریدمن و نسخه‌هایی از کتاب او را میان خود دست به دست کردند.

کد خبر 149089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز