یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که موج سرما و برف شرق آمریکا را دربرگرفته‌است، معترضان جنبش اشغال وال‌استریت همچنان به تظاهرات خود در نیویورک و چند ایالت دیگر ادامه می‌دهند.

وال استریت

به گزارش شبکه خبری الجزیره، سازمان‌دهندگان این جنبش در مصاحبه‌های مطبوعاتی اعلام کرده‌اند اگرچه تظاهرات خود را در تابستان شروع کردند اما قرار نیست با فرارسیدن فصل سرما عقب بکشند. آنها وسایل گرم‌کننده با خود به محل تجمع و تحصن برده‌اند و همچنان شب و روز را در چادرهای مستقر شده در محل تحصن می‌گذرانند.

در همین حال پلیس آمریکا با تداوم اقدامات سرکوبگرانه خود علیه معترضان ضد‌سرمایه‌داری، معترضان جنبش اشغال دنور در ایالت کلرادو آمریکا را با گلوله‌های پلاستیکی و اسپری فلفل مورد حمله قرار داد. پلیس اعلام کرده‌است که 20 نفر از معترضان را در دنور دستگیر کرده‌است.

به گفته پلیس دنور، معترضان برخلاف شنبه‌های هفته‌های قبل، این بار به سمت مقر اصلی پلیس رفته و قصد ورود به این دفتر را داشتند. تعداد این معترضان به گفته پلیس به 2‌هزار نفر می‌رسید. سخنگوی پلیس دنور گفته‌است که نیروهای پلیس به اقدامات خشونت‌آمیز معترضان واکنشی تند نشان داده‌است. پلیس همچنین مانع از برپایی چادر متحصنین در پارکی در جنوب شهر دنور شد. چندین هفته است که معترضان در این پارک تحصن کرده‌اند اما پلیس به دفعات اقدام به جمع‌آوری چادرهای آنها کرده است. به‌دنبال حمله پلیس به معترضان در شهر دنور، نماینده این شهر در مجلس نمایندگان آمریکا به دیدار معترضان در این شهر رفت تا آنها را آرام سازد. هفته گذشته نیز پلیس آمریکا در شهرهای اوکلند، آتلانتا و ساندیاگو ده‌ها نفر از معترضان را به جرم تحصن غیرقانونی بازداشت کرد.

جنبش اشغال به آلمان رسید

هزاران نفر از مردم شهرهای برلین و فرانکفورت آلمان در دو روز گذشته علیه نظام سرمایه‌داری این کشور تظاهرات کردند. به این ترتیب جنبش اعتراضی به نظام سرمایه‌داری که در هفته‌های اخیر سراسر جهان از شرق تا غرب را در برگرفته‌است، به آلمان هم رسید. در هفته‌های اخیر از نیوزیلند تا ژاپن و از اندونزی تا انگلیس صحنه تظاهرات معترضان به نظام سرمایه‌داری بوده‌است. مردم جهان مشکلات کنونی اقتصادی را نشانه ناکام‌ماندن نظام سرمایه‌داری می‌دانند. در 2روز گذشته هزاران نفر از مردم معترض شهرهای برلین و فرانکفورت علیه نظام سرمایه‌داری و قدرت رو به رشد بانک‌ها در این کشور اعتراض کردند. به گزارش خبرگزاری آلمان، حدود 2500‌نفر از مردم معترض آلمان در بخش مرکزی شهر فرانکفورت با شعار فرانکفورت را اشغال کنید علیه افزایش قیمت‌ها در این کشور اعتراض کردند. در همین حال در برلین نیز هزاران نفر از معترضان با شعار بحران، همان نظام سرمایه‌داری است به سیستم موجود اعتراض کردند. در پلاکاردهایی که در دست معترضان بود، شعارهایی چون برلین را اشغال کنید و ما 99‌درصد هستیم به چشم می‌خورد. برخی از تظاهرات‌کنندگان نیز با هدف یادآوری جنبش اشغال وال‌استریت ماسک‌هایی به‌صورت داشتند.

پایان همزیستی دمکراسی و سرمایه‌داری

اسلاوی ژیژک فیلسوف آمریکایی اسلوونی‌تبار که منتقد نظام سرمایه‌داری است در گفت‌وگویی با الجزیره اعلام کرد: تحولات اخیر در جهان و در آمریکا نشان می‌دهد که همزیستی میان دمکراسی و نظام سرمایه‌داری به پایان رسیده‌است. او گفت: تحولات بهار عربی و جنبش اشغال وال‌استریت نشان داد که جهان به‌دنبال یک جایگزین واقعی است.

کد خبر 149883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز