گروه بین‌الملل: همزمان با بازداشت گسترده و سرکوب خشن معترضان جنبش «اشغال وال‌استریت» از سوی نیروهای پلیس آمریکا در شهرهای مختلف این کشور، نیروهای پلیس ضد‌شورش در کشورهای ایتالیا، یونان، اسپانیا و جمهوری چک هم با معترضان درگیر شدند.

اعتراضات

Human Rights!

شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک، واشنگتن و سان‌فرانسیسکو به مناسبت گذشت 2ماه از آغاز حرکت اعتراضی اشغال وال‌استریت شاهد برگزاری تظاهرات گسترده بود که با واکنش خشن نیروهای پلیس و بازداشت تعداد زیادی از معترضان همراه شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها در نیویورک ۳۰۰ معترض بازداشت شده‌اند. تصاویر مختلفی از خشونت نیروهای پلیس آمریکا منتشر شده است که به گفته معترضان شعله آتش‌‌ اعتراض در این کشور را برافروخته‌تر می‌کند. فیلم‌های منتشر شده از برخورد پلیس تصاویری از پاشیدن اسپری فلفل به‌صورت یک زن۸۴ ساله و کشیده شدن چند زن روی زمین برای بازداشت از سوی نیروهای پلیس را ‌نشان می‌دهد.

همچنین شبکه‌های خبری تصاویری از مردی که با کتک‌خوردن از سوی پلیس صورتش غرق در خون است را منتشر کرده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین شلیک گاز اشک‌آور در شهر اوکلند ایالت کالیفرنیا را برای متفرق کردن معترضان گزارش کرده است. گروهبان شمر توماس از کهنه‌سربازان ارتش که در جریان تظاهرات ده‌ها هزار نفری روز پنجشنبه در میان معترضان حضور داشت در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره در این باره گفت: درصورت قانون‌شکنی پلیس حق بازداشت را دارد اما من کسی را دیدم که نیروهای پلیس با باتوم سرش را شکسته بودند. نیروهای پلیس روش‌های مختلفی را برای متوقف کردن مردم استفاده کردند اما برخورد آنها با معترضان بیشتر شبیه برخورد با چهارپایان بود. یکی از بازداشت‌شدگان ری لوئیس، مامور بازنشسته پلیس شهر فیلادلفیا بود که هنگام بازداشت لباس پلیس به تن داشت.

معترضان در نیویورک روز خود را با راهپیمایی در منطقه تجاری این شهر آغاز کردند و مقام‌های دولتی می‌گویند سپس تلاش کردند در ساعت‌های اوج ترافیک، ایستگاه‌های مترو را اشغال کنند. شهردار نیویورک هم گفته است که 5 مامور پلیس در درگیری با معترضان مجروح و روانه بیمارستان شده‌اند. جنبش اشغال وال‌استریت که در 17 سپتامبر در اعتراض به طمعکاری بانک‌های بزرگ و شرکت‌های سهامی در نیویورک شکل گرفت، با برخورد خشن نیروهای پلیس بعید به‌نظر می‌رسد به‌زودی آرام بگیرد.

گسترش درگیری‌ها در اروپا

در ایتالیا، یونان، اسپانیا و جمهوری چک هم درگیری نیروهای پلیس با معترضان به سیاست‌های ریاضتی گسترش پیدا کرده است. معترضان در پایتخت ایتالیا از ماریو مونتی، نخست‌وزیر جدید این کشور خواستند به جای اعمال سیاست‌های ریاضتی و فشار بر اقشار جامعه به سراغ بانکداران برود. در آتن حدود 30 هزار نفر در اعتراض به سیاست‌های تازه دولت برای کاهش بدهی عمومی با پلیس درگیر شدند. پلیس ضدشورش در آتن با شلیک گاز اشک‌آور به معترضان حمله کرد. در مادرید و بارسلونا در اسپانیا و همچنین پایتخت جمهوری چک هم هزاران نفر تظاهرات کردند.

دستگیری یک جوان به اتهام ترور اوباما

پلیس آمریکا یک جوان 21‌ساله اسپانیایی‌تبار را به اتهام تلاش برای ترور باراک اوباما دستگیر کرد. این دستگیری چند روز بعد از آن صورت گرفت که سرویس مخفی آمریکا از اصابت یک گلوله به شیشه یکی از پنجره‌های ضدگلوله کاخ سفید و گلوله‌ای دیگر به محوطه جنوبی کاخ سفید خبر داد. اسکار رامیرو ارتگا که روی گردنش کلمه «اسرائیل» خالکوبی شده بود روز چهارشنبه در هتلی در پنسیلوانیا به اتهام ترور اوباما یا کارمندان کاخ سفید، دستگیر شد.

کد خبر 151412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز