کلیات لایحه بودجه سال 1387 درحالی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که در دفاع از آن برای اولین بار رئیس‌جمهور در مقام نماینده دولت پشت تریبون قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار همشهری، این اقدام محمود احمدی‌نژاد به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس به‌دنبال تغییرات وسیع لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق صورت گرفت که عملا اهداف دولت را تحت‌الشعاع قرار داد.

محتوای سخنان رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس گویای این واقعیت بود که دولت از تغییرات صورت گرفته در لایحه از سوی کمیسیون تلفیق راضی نیست و خواهان بازگشت به لایحه دولت است.

احمدی‌نژاد برای دومین بار از زمان تقدیم لایحه بودجه سال آِینده از نمایندگان خواست لایحه را به آن صورت که دولت تنظیم کرده به تصویب برسانند.

این درخواست و دفاع رئیس‌جمهور در حالی صورت گرفت که از زمان ارسال لایحه به مجلس، با انتقادات شدید نمایندگان، مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان اقتصادی و برنامه‌ریزی مواجه شده بود و حتی این احتمال مورد توجه قرار می‌گرفت که لایحه در مجلس رأی نیاورد مگر اینکه تغییرات قابل توجهی در آن صورت گیرد.

سخنان منتقدان و مخالفان لایحه این احتمال را تقویت کرد که روند تصویب بودجه با مشکل مواجه شود.

کلیات لایحه بودجه سال 87 دیروز با 168 رأی موافق از مجموع 237 نماینده حاضر تصویب شد.

محمود احمدی‌نژاد علت حضورش را توجه به ویژگی‌های بودجه 87 و ویژگی‌های مجلس و دولت اعلام کرد و در پاسخ به انتقادات به غیرشفاف‌بودن لایحه بودجه 87، آن را گامی جدی در جهت شفاف‌سازی امور مالی دولت و تسهیل نظارت مجلس خواند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از دوستان تلقی‌شان این بوده است که لایحه‌ دولت، اختیارات مجلس در قانونگذاری را به دولت واگذار کرده، یا اختیار مجلس در نظارت را کاهش داده است در حالی که اتفاقی که می‌افتد، کاملاً عکس این است؛ وقتی قانون بودجه شفاف می‌شود، امکان نظارت افزایش می‌یابد و زمانی که حوزه مسئولیت‌ها دقیق باشد، امکان سؤال افزایش می‌یابد.

رئیس‌جمهور پیشاپیش از اصلاحیه خوردن لایحه بودجه سال آینده به علت تحقق نیافتن برخی درآمدها خبر داد و از افزایش برخی ردیف‌های درآمدی دولت توسط کمیسیون تلفیق به‌طور تلویحی انتقاد کرد و خواستار بازگشت به لایحه دولت شد.

وی از فشار فراوان بر دستگاه‌های اجرایی در سال آینده به علت رشد ناچیز بودجه جاری دولت سخن گفت و افزایش نرخ ارز از 895 تومان به 930‌تومان توسط کمیسیون تلفیق را نیز عامل رشد تورم خواند و قویاً از نمایندگان خواست سقف هزینه‌های جاری دولت را افزایش ندهند، چرا که قطعاً کسری خواهد خورد.

همچنین در حالی که کمیسیون تلفیق بودجه تعداد دستگاه‌های دارای ردیف مستقل بودجه‌ای را از 69 دستگاه مورد پیشنهاد دولت به حدود 300 دستگاه افزایش داده، رئیس‌جمهور بار دیگر از طرح اولیه دولت در لایحه بودجه دفاع کرد و گفت: بسیاری از دستگاه‌هایی که دارای ردیف مستقل بودجه‌ای شده‌اند خارج از حیطه نظارت و مدیریت دولتند و رئیس‌جمهور و وزرا پاسخگوی اقدامات آنها نیستند.

احمدی‌نژاد بار دیگر از طولانی بودن زمان تدوین و آیین‌نامه‌های قانون مدیریت خدمات کشوری سخن گفت. این در حالی است که کمیسیون تلفیق با اختصاص بودجه خاص، دولت را موظف به اجرای این قانون در سال 87 کرده است.

تذکر 3 نماینده مجلس نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور

اظهارات رئیس‌جمهور در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال 87 کل کشور در مجلس، تذکر 3 نفر از نمایندگان مجلس را در پی‌ داشت.

به گزارش مهر، اسماعیل جبار زاده، نماینده تبریز در جلسه علنی مجلس از رئیس‌جمهور خواست علت 7 مورد تخلف محرز از قانون بودجه سال 86 را اعلام کند.

در مقابل اصرار وی، رئیس مجلس پاسخ سؤالات وی را به بررسی نماینده دولت موکول کرد.

اکبر اعلمی نماینده تبریز نیز نسبت به این که رئیس‌جمهور به جای دفاع از لایحه بودجه به انتقاد از آن برخاسته تذکر داد و از رئیس مجلس خواست از شأن مجلس دفاع کند.

حداد عادل در پاسخ به اعلمی گفت: رئیس‌جمهوری خواهان رأی دادن مجلس به کلیات بودجه بودند و طبیعی است آنچه مجلس به تصویب برساند پس از تأیید شورای نگهبان، برای دولت لازم‌الاجرا است.

ابوالفضل کلهر نماینده شهریار نیز در تذکری با استناد به موادی از آیین نامه داخلی مجلس از این که رئیس‌جمهور به جای دفاع از لایحه بودجه از موضوع بحث خارج شده و از مصوبات کمیسیون تلفیق خرده گرفته، انتقاد کرد اما رئیس مجلس تذکر کلهر را وارد ندانست.

مصوبات مجلس

پس از تصویب کلیات لایحه بودجه، نمایندگان وارد بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه شدند و درآمد حاصل از حقوق واردات خودرو را 5 هزار میلیارد ریال تعیین کردند.

در آمد حاصل از حقوق ورودی خودرو در لایحه دولت 5 هزار میلیارد ریال تعیین شده بود ولی کمیسیون تلفیق 5/17 میلیارد تومان آن‌را افزایش داده بود که پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت به تصویب رسید و به این ترتیب در آمد حاصل از حقوق ورودی خودرو برای سال 87، 5 هزار میلیارد ریال تعیین شد.

تعیین درآمد حاصل از مالیات نوشابه دیگر مصوبه نمایندگان بود. نمایندگان همچنین با بازگشت به لایحه دولت، هیچ درآمدی را از بابت صرفه جویی حاصل از سوخت هواپیما برای دولت در نظر نگرفتند.

در حالی که دولت در لایحه بودجه سال 87 کل کشور هیچ درآمدی را از محل صرفه جویی در سوخت هواپیما برای خود در نظر نگرفته بود، کمیسیون تلفیق درآمد حاصل از این محل را 500 میلیارد ریال تعیین کرده بود.

با مصوبه نمایندگان، در پرداخت یارانه سوخت هواپیما هیچ تغییری رخ نمی‌دهد و یارانه آن کاهش نخواهد یافت.

نمایندگان همچنین درآمد حاصل از ارزش نفت‌خام را 146 هزار میلیارد ریال تعیین کردند.

دولت در لایحه پیشنهادی خود، این رقم را حدود 140 هزار میلیارد ریال تعیین کرده بود.

همچنین در حالی که دولت از محل واگذاری معادن برای خود درآمدی در نظر نگرفته بود، مجلس درآمد حاصل از این محل را 4 هزار میلیارد ریال تعیین و تصویب کرد.

کد خبر 44224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز