چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نرخ ارز در بودجه سال آینده تغییر نمی‌کند و نرخ دلار 895 یا 890 تومان خواهد بود.

داوود دانش جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در بخش‌های تحقیقاتی درباره کاهش قیمت ارز کارهای خوبی شده است، گفت: دولت هنوز دراین باره تصمیمی نگرفته است.

وزیر اقتصاد گفت: صادرکنندگان به علت سودآوری، همواره دنبال افزایش قیمت ارز هستند، اما هر کاری که در اقتصاد انجام می‌شود معنای خاص خود را دارد.
وی تصریح کرد: با کاهش قیمت ارز، واردات به کشور ارزان تر می‌شود و میزان ورود کالا به کشور نیز افزایش خواهد یافت که این موضوع به تولید داخلی لطمه می‌زند.

دانش جعفری گفت: وقتی در کشوری ثبات نرخ ارز مطرح می‌شود هدف، تعدیل نرخ واقعی آن است یعنی نرخ ارز همواره با توجه به نرخ تورم داخلی و خارجی، تعدیل شود.
وزیر اقتصاد افزود: اگر نرخ تورم خارجی5 درصد و تورم داخلی 15 درصد باشد، نرخ اسمی ارز برای ثابت ماندن باید 10 درصد افزایش یابد.

دانش جعفری گفت: در حال حاضر و در سال‌های اخیر افزایش نرخ اسمی به مراتب کمتر بوده است و نرخ دلار کمتر از 10 درصد و یورو در حد 1 تا 2 درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: در سال های اخیر برای تقویت ریال اقدام شده اما تقویت ریال بر مبنای قیمت واقعی است نه بر مبنای اسمی آن.

وزیر اقتصاد گفت: در برخی از کشورها بدون دستکاری ارز، از طریق جوایز صادراتی مشکل صادر کنندگان را رفع می‌کنند، البته با افزایش بهره‌وری هم می‌توان سودآوری صادرات را افزایش داد.

دانش جعفری تاکید کرد: نباید همیشه با تغییرات قیمت، اهداف اقتصادی را دنبال کنیم تا اقتصاد دچار خدشه نشود.

کد خبر 42437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز