رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال 87 سه شنبه 23 بهمن، در 3 نوبت کاری صبح، بعدازظهر و شب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارش مخبر کمیسیون تلفیق از تغییرات رخ داده در لایحه توسط این کمیسیون آغاز شد.

پس از اظهارات مخبر کمیسیون تلفیق، موافقان و مخالفان کلیات لایحه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و با پایان گرفتن اظهارات موافقان و مخالفان، قرار است رئیس‌جمهوری برای دفاع از کلیات لایحه به صحن علنی مجلس برود و پس از دفاعیات رئیس‌جمهوری، رأی‌گیری درباره کلیات بودجه انجام می‌شود.

پس از سخنان مخبر کمیسیون تلفیق بودجه، مخالفان و موافقان کلیات بودجه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

عمده انتقاد مخالفان، افزایش وابستگی لایحه به درآمدهای نفتی، تورم‌زا بودن رشد اعتبارات عمرانی، انطباق نداشتن آن با قانون برنامه چهارم و سند چشم‌انداز، گسترش چانه‌زنی‌های مدیران اجرایی و غیرواقعی بودن ارقام بودجه جاری بود.

موافقان کلیات لایحه بودجه 87 اعتقاد داشتند اصلاح نظام بودجه‌نویسی، افزایش اعتبارات عمرانی برای پایان دادن طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام، رشد 31 درصدی اعتبارات عمرانی بخش بهداشت و درمان کشور، افزایش اعتبارات بخش فرهنگ، حذف تبصره‌ها و توجه به محرومان و افزایش مستمری اقشار آسیب‌پذیر از جمله ویژگی‌های مثبت این لایحه است.

مخالفان

هادی حق‌شناس، به‌عنوان اولین مخالف کلیات لایحه بودجه 87 کل کشور، از افزایش وابستگی این لایحه به درآمدهای نفتی انتقاد کرد و مدعی شد با در نظر گرفتن قیمت واقعی هزینه‌ها مانند سود سهام، برداشت از حساب ذخیره ارزی و اجرای قانون تثبیت قیمت‌ها رقم واقعی برداشت دولت از فروش نفت در سال آینده 60 میلیارد دلار خواهد بود و بدین ترتیب قیمت واقعی هر بشکه نفت در سال 87 بیش از 75 دلار خواهد بود. غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز  افزایش حجم بودجه عمومی دولت را عامل رشد بیشتر نقدینگی و تورم در سال آینده دانست.

سید محمد میرمحمدی، از اشکالات عمده این لایحه را انطباق نداشتن آن با قانون برنامه چهارم و سند چشم‌انداز عنوان کرد.

عادل آذر، نماینده دهلران نیز  ساختار این لایحه را عامل گسترش چانه‌زنی‌های مدیران اجرایی خواند و بی‌توجهی دولت به سیاست‌های اصل 44 به‌علت رشد 23 درصدی بودجه شرکت‌های دولتی را از جمله علل مخالفت خود اعلام کرد.

الیاس نادران، عضو ارشد فراکسیون اکثریت مجلس، از جمله مخالفان لایحه بودجه بود که علت مخالفت خود را غیرعملیاتی بودن لایحه تدوین شده به‌علت نبود تناسب دقیق بین هزینه کارهای انجام گرفته و بودجه اختصاص داده شده به دستگاه‌ها عنوان کرد.

موافقان

سیدکاظم دلخوش، مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس، به‌عنوان نخستین موافق کلیات لایحه بودجه 87، افزایش یارانه‌های بخش انرژی به 122 هزار میلیارد ریال و اختصاص 3 درصد از درآمدهای حاصل از نفت برای هزینه کردن در بخش استخراج نفت و گاز را از جمله ویژگی‌های مثبت مصوبه کمیسیون تلفیق عنوان کرد.

قربانعلی نعمت‌زاده، نماینده قائم شهر به‌عنوان دیگر موافق کلیات بودجه، از اصلاح نظام بودجه‌نویسی و شکستن حصار بودجه ریزی سنتی 40 ساله در کشور به‌عنوان یکی از نکات برجسته و مثبت بودجه 1387 کل کشور یاد کرد.

محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز امکان رسیدگی به ردیف‌ها، توجه به بودجه‌های عمرانی و حمل‌ونقل همچنین اختصاص مبلغ مناسب برای بودجه‌های جاری را از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه 87 خواند.

حسین حسنی بافرانی، نماینده نائین نیز رشد 31درصدی اعتبارات عمرانی بخش بهداشت و درمان کشور در لایحه بودجه را از ویژگی‌های قابل ستایش آن اعلام کرد.

کد خبر 44130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز