دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه دانش: اظهارات کارشناسان در چند روز اخیر درباره بودجه پژوهش 87 نشان می‌دهد حتی مسئولان بدنه دولت نیز از این بودجه‌بندی دفاع نمی‌کنند.

گذشته از آن که برخی کارشناسان لایحه بودجه سال آینده در حوزه اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی را دچار انحرافات متعدد از برنامه چهارم توسعه می‌دانند. چنان‌که دکتر قره‌یاضی،  مدیر گروه تحقیقات و نوآوری‌های مرکز تحقیقات  راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه در نشست پژوهش در بودجه سال 1387 گفت: در بند الف ماده 49 قانون برنامه چهارم آمده است که دانشگاه‌ها بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی، قانون استخدام کشوری و... اداره خواهند شد و اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اختصاصی این مؤسسات، کمک تلقی شده و پس از پرداخت به هزینه قطعی منظور می‌شود در حالی که با کمال تعجب در لایحه بودجه سال 87 قید شده که تنها 50 درصد از اعتبارات هزینه‌ای و اختصاصی فصل توسعه علوم و فناوری و برنامه‌های پژوهش‌های کاربردی با تصویب هیات وزیران و بدون الزام به رعایت قوانین قابل اختصاص است.

قره‌یاضی با اشاره به محقق نشدن و اختصاص میزان بودجه مصوب در برنامه چهارم برای امر پژوهش گفت: مقرر شده که بودجه تحقیقات باید به 3 درصد برسد اما در پایان سال 85 مشخص شد که تنها 45/0 درصد از تولید ناخالص داخلی به امر تحقیقات و پژوهش اختصاص یافته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به بند ه ماده 46 قانون برنامه چهارم توسعه گفت: بر اساس این بند باید سرمایه‌گذاری دولت در امر پژوهش و فناوری به میزان حداقل 3 درصد تولید ناخالص داخلی از محل اعتبارات عمومی افزایش یابد در حالی که بررسی اعتبارات اختصاص یافته در سال‌های اخیر خلاف این مسئله را نشان می‌دهد. وی گفت: تولید ناخالص داخلی در سال 1383 رقمی حدود یک میلیون و 406 هزار و 32 میلیارد ریال بوده که سهم پژوهش از این رقم تنها 52/0 درصد و معادل 7 هزار و 140 میلیارد ریال بوده است.

در سال 1384 تولید ناخالص داخلی به یک میلیون و 701 هزار و 214 میلیارد ریال رسید که سهم پژوهش از آن 63/0 درصد و معادل 10 هزار و 638 میلیارد ریال است. وی افزود: در سال 1385 کشور تولید ناخالصی در حدود دو میلیون و 38 هزار و 432 میلیارد ریال داشته که پژوهش باید 84/0 درصد این رقم یعنی در حدود 17 هزار و 123 میلیارد ریال آن را به خود اختصاص می‌داده ولی رقم اختصاص داده شده در بودجه همان سال چیزی در حدود 45/0 درصد تولید ناخالص یعنی 9 هزار و 173 میلیارد ریال  است.

او ادامه داد: بر همین اساس بنا بر قانون برنامه چهارم توسعه در سال جاری کشور تولید ناخالص داخلی به میزان دو میلیون و 442 هزار و 41 میلیارد ریال دارد که سهم پژوهش از آن باید 13/1 درصد باشد اما در عمل تنها 38/0 درصد در لایحه بودجه امسال برای این امر در نظر گرفته شده،  یعنی به جای اعتبار 27 هزار و 595 میلیارد ریالی رقمی حدود 9 هزار و 225 میلیارد ریالی به آن اختصاص یافته است.

قره‌یاضی گفت: تولید ناخالص داخلی در سال آینده باید به 2 میلیون و 925 هزار و 565 میلیارد ریال برسد که 5/1 درصد از آن یعنی 43 هزار و 883 میلیارد ریال باید به پژوهش اختصاص یابد در حالی که در بودجه سال آینده تنها 4/0 درصد از این رقم یعنی 11 هزار و 867 میلیارد ریال به پژوهش اختصاص خواهد یافت!

اظهارات این کارشناس مجمع تشخیص مصلحت نظام درحالی است که معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز چند روز قبل، با اذعان به اینکه مبالغ اختصاص یافته به بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها بسیار کم است و باید فکری به حال آن کرد، گفت: با همین مقدار بودجه اندک هم کارهای خوبی در عرصه پژوهش انجام شده و نباید انتظار بیشتری داشت بلکه باید به وضع فعلی بسنده کرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم نیز چند روز قبل با گلایه از شیوه توزیع بودجه پژوهشی 87 گفته بود:   راهبری و سیاستگذاری علم و فن‌آوری کشور،  وظیفه قانونی وزارت علوم است اما زمانی که تنها 3 درصد از بودجه‌ای که برای این حوزه در نظر گرفته شده به وزارت علوم اختصاص می‌یابد، طبیعی است که نباید از این وزارتخانه انتظار برنامه‌ریزی برای علم و فن‌آوری را داشت.

کد خبر 44017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز