چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: رؤسای قوای مجریه و مقننه مورد سؤال خبرنگاران درخصوص موضوع لایحه بودجه سال آینده - که این روزها اخبار مربوط به آن داغ شده است - قرار گرفتند.

حداد عادل که آخرین بودجه مجلس هفتم باید به ریاست وی بررسی و تصویب شود، دیروز از دولت خواست هرچه سریع‌تر لایحه بودجه به مجلس بیاید اما در مقابل، محمود احمدی‌نژاد وعده داد این لایحه تا اواسط این ماه به مجلس برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به رد لایحه دائمی‌کردن تبصره‌های بودجه، از دولت خواست لایحه بودجه سال 87 را در قالب سال‌های قبل ارائه کند.دکتر غلامعلی حداد عادل دیروز در مصاحبه هفتگی خود با خبرنگاران، درباره تبصره‌های دائمی‌بودجه و تبدیل این تبصره‌ها به قانون دائمی ‌اظهار داشت: این موضوع، می‌توانست به سبک کردن لایحه بودجه بینجامد که مجلس نسبت به این موضوع نظر موافق داشت و در این راستا کمیسیون مشترکی را تشکیل داد اما کمیسیون مشترک به کلیات این لایحه رای نداد.

وی افزود: در حال حاضر، ما نظر خود را به دولت منتقل کرده‌ایم و از دولت خواسته‌ایم تا لایحه بودجه را هر چه زودتر به مجلس تقدیم کند. دکتر حداد عادل خاطرنشان کرد: اکنون که بررسی برخی تبصره‌ها به‌طور جداگانه به تصویب نرسیده است، دولت می‌تواند تبصره‌هایی را که در بودجه ضروری می‌داند وجود داشته باشد، در لایحه بودجه بگنجاند.

رئیس مجلس ادامه داد: دولت می‌تواند در بخش ردیف‌ها هم تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند و مجلس ممکن است در باب ردیف‌ها نظرات خاصی داشته باشد و آنها را اضافه یا کم کند؛ چرا که مسئله تعداد ردیف‌ها مسئله‌ای است که می‌تواند مورد مذاکره مجلس و دولت قرار بگیرد. وی متذکر شد: در هر حال بودجه تقدیمی‌به ناچار باید کم و بیش شاکله سال‌های گذشته خود را داشته باشد.

دکتر حداد عادل به توضیح علت رد شدن کلیات لایحه دولت که به لایحه پیش قراول مشهور شده بود، پرداخت و افزود: نمایندگان متوجه شدند که اگر ابتدا بخواهند این لایحه را تصویب کنند و سپس به بررسی کل لایحه بودجه بپردازند، شاید به تصویب اصل بودجه نرسد چرا که این لایحه خود به لایحه بودجه مبدل می‌شد و باید هم در کمیسیون و هم در صحن مجلس و پس از طی این مراحل در شورای نگهبان قانون اساسی به تصویب می‌رسید.

رئیس‌جمهوری نیز با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند تا هر چه زودتر لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد، گفت: امیدواریم در نیمه دی ماه لایحه بودجه به مجلس ارائه شود تا نمایندگان ملت نیز فرصت بیشتری برای بررسی مسائل اصلی آن داشته باشند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران، برخی تحلیل‌ها و اظهار‌نظرها پیرامون مخالفت مجلس با دولت در این خصوص را ناشی از کم‌اطلاعی منتقدان از مکانیسم بودجه دانست و تصریح کرد: ما می‌خواهیم مرزها را شفاف کنیم تا رسیدگی‌ها در چارچوب بودجه ما واقعی شود و بر همین مبنا حجم عظیم تبصره‌ها را میدانی انحرافی می‌دانیم که وقت دولت و مجلس را می‌گیرد.

احمدی‌نژاد درخصوص زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی‌با توجه به رد لایحه تبصره‌های دائمی بودجه از سوی مجلس، اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم هر چه زودتر بودجه را ببندیم؛ ضمن آنکه باید توجه کرد که در این خصوص بحث مخالفت مجلس مطرح نیست.

رئیس‌جمهوری با اشاره به‌نظر مجلس درخصوص تبصره‌های بودجه، محدودیت‌های هزینه‌ها و هزینه‌های مختص بخش‌های مختلف، افزود: اینها در ردیف بودجه بوده اما مسئله ما این است که بودجه را به شکلی بسیار شفاف و عملیاتی ارائه کنیم و دقت مجلس نیز باید بیشتر متوجه و معطوف به جهت‌گیری‌های اصلی بودجه باشد.

وی یادآوری کرد: دولت و مجلس باید با دقت مرزبندی‌ها را در بودجه لحاظ کنند و ان‌شاء‌الله مجلس هم در بررسی‌های خود، حرکت دولت در این جهت را تکمیل خواهد کرد؛ ضمن اینکه ما معتقدیم کار مجلس، آسیبی به بودجه وارد نمی‌کند.

کد خبر 40247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز