دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس‌شورای اسلامی، از تفاهم‌های غیررسمی اما مؤثر میان دولت و مجلس درباره لایحه بودجه 87 خبر داد.

وی گفت: با پذیرش تذکرات نمایندگان مجلس از سوی دولت، مقرر شد در لایحه بودجه سال آینده برای تمامی دستگاه‌های دارای اساسنامه، ردیف بودجه اختصاص یابد.

به گزارش همشهری، احمد توکلی، دیروز در یک نشست خبری به تشریح رایزنی‌های مجلس و دولت درباره ساختار بودجه 87 و تدوین الگوی جدید بودجه‌ریزی در مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخت.

وی اظهار داشت: رایزنی‌های ما با دولت تشریفاتی نبوده و دولت با حسن نظر به تمامی پیشنهادات و تذکرات هیأت رئیسه مجلس و نمایندگان حاضر در جلسات مشترک درباره تغییر ساختار بودجه، توجه کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: رویکرد جدید دولت دارای 3 محور اساسی است که حذف تبصره‌ها  از آن جمله است و در برخی سال‌های گذشته هم این کار به صورت ناقص انجام شد و انجام کامل آن مورد نظر مجلس است.

توکلی، کاهش ردیف‌های متفرقه در بودجه را یکی دیگر از اقدامات دولت در رویکرد جدید بودجه‌نویسی اعلام کرد و گفت: ردیف‌های متفرقه در بودجه موجب تشدید بی‌انضباطی‌های مالی می شد و اقدام دولت نیز مورد حمایت مجلس است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: در این حال مجلس  انتقادهایی به روش جدید تنظیم بودجه داشت که جمع کردن اعتبارات حدود 600 دستگاه به حدود 60 دستگاه از آن جمله است.

وی گفت: این کار علاوه بر این که با قانون سازگاری ندارد‌، اختیارات بیش از اندازه و غیرقابل محاسبه به دستگاه‌ها و استانداری‌ها‌، وزیران و استانداران می‌دهد و ممکن است موجب بروز گلایه‌های زیادی شود و روابط در تخصیص اعتبار بر ضوابط ترجیح داده شود.

توکلی جمع‌بندی جلسات مشترک دولت و مجلس را  این‌گونه برشمرد: تمام دستگاه‌هایی که اساسنامه قانونی دارند، ردیفشان به طور مستقل در بودجه 87 خواهد آمد و هم‌اکنون کمیته مشترک دولت و مرکز پژوهش‌ها در حال احصای این دستگاه‌ها هستند. پس دیگر ردیف بودجه دستگاه‌ها به 60 ردیف، محدود نخواهد شد و افزایش خواهد یافت.

وی افزود: همچنین 2 جدول به 12 جدول بودجه اضافه خواهد شد که یکی جدول فهرست سیاست‌ها و برنامه‌های دولت و دیگری جدول تفاوت‌های بودجه سال 87 با بودجه سال 86 خواهد بود تا شفافیت اطلاعات صورت گیرد.

الگوی مرکز پژوهش‌ها

توکلی همچنین به تشریح الگوی پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب بودجه پرداخت و گفت: در این الگو، نظیر تعدادی از کشورها روند بررسی بودجه 2 مرحله‌ای خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس، دولت طبق چارچوب پیشنهادی الگو، پیام بودجه (سند سیاست‌ها و برنامه‌های دولت) را جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم و مجلس حسب روال کنونی این سند را بررسی و تصویب می‌کند. متعاقباً پس از یک دوره 2 یا 3ماهه، دولت بر اساس پیام بودجه مصوب، سند تفصیلی بودجه را تهیه کرده و به مجلس ارائه می‌کند و در شور دوم این سند به لحاظ انطباق با مفاد پیام بودجه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

توکلی با بیان اینکه تحول در بودجه‌ریزی حداقل نیازمند تغییر موادی از آیین‌نامه مجلس است، گفت: الگوی تدوین شده در مرکز پژوهش‌های مجلس برای بودجه‌نویسی در قالب یک طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس ارائه خواهد شد و هرچند مطمئناً به بودجه 87 نمی‌رسد اما از چارچوب کلی آن در این بودجه استفاده خواهد شد.

کد خبر 36440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز