چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

لایحه بودجه سال 87 با حجم بیش از 271هزار میلیارد تومان بسته شد که نسبت به بودجه سال‌جاری بیش از 17 درصد افزایش نشان می‌دهد.

هیأت وزیران در جلسه روز چهارشنبه 12 دی خود لایحه بودجه سال 1387 را به تصویب رساند و قرار است این لایحه در اوایل هفته آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

حجم لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1387 نسبت به قانون بودجه سال‌جاری بیش از 17 درصد افزایش نشان می دهد. برهمین اساس، لایحه بودجه سال 87 با حجم بیش از 271 هزار میلیارد تومان بسته شده است. حجم کل قانون بودجه سال‌جاری بیش از 231 هزار میلیارد تومان بوده است.

میزان بودجه عمومی پیشنهادی دولت برای سال آینده بیش از 71 هزار میلیارد تومان است؛ این در حالی است که حجم بودجه عمومی دولت در سال‌جاری حدود 69 هزار میلیارد تومان بوده است.

در همین حال، میزان بودجه پیشنهادی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت برای سال آینده بیش از 200 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال‌جاری (167 هزار میلیارد تومان) حدود 20 درصد افزایش نشان می‌دهد.

امیر منصور برقعی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت بودجه عمومی دولت و شرکت‌های دولتی را به ترتیب بیش از 71 هزار میلیارد تومان و 200 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. همچنین براساس اعلام برقعی، بودجه 87 با قیمت پایه نفت 7/39 دلار برای هر بشکه بسته شده است.

انتقادات رئیس‌جمهوری

در همین حال، رئیس‌جمهوری در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث بودجه سال 87 عدم شفافیت‌های لازم در بودجه سنواتی را از جمله معایب شکل بودجه نویسی کشورمان عنوان کرد و افزود: اشکال دیگر در این زمینه خلق حوزه مسئولیت و پاسخگویی در این حوزه است چرا که دستگاه‌هایی بودجه دریافت می‌کنند که خارج از بودجه سیاستگذاری دولت هستند.

احمدی‌نژاد دستگاه‌هایی که بودجه جاری و سنواتی را دریافت می‌کنند بیش از 60 دستگاه دانست و گفت: بسیاری از آنها تحت مدیریت دولت نیستند.

رئیس‌جمهوری افزود: برخی بدون آنکه شکل جدید بودجه‌ریزی را دیده باشند از نظرگاه خود به آن انتقاد می‌کنند.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: متأسفانه برخی هر اقدامی را که دولت انجام می‌دهد نفی می‌کنند و وجه کارشناسانه به این مطالب می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه شکل جدید بودجه نویسی و بودجه‌ای که دولت و مجلس ارائه خواهند کرد، مبهم نخواهد بود، گفت: مطمئن باشید مبهم بودن بودجه به نفع هیچ کسی نیست چرا که ما می‌خواهیم کشور را بر اساس نظم اداره کنیم.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران درباره‌ بودجه کشور اظهار داشت: با برطرف شدن مشکلات بودجه، مطمئناً بودجه‌ای بسیار ساده خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هر ایرانی که سواد خواندن و نوشتن داشته باشد با توجه به بودجه‌ای که تنظیم کرده می‌تواند متوجه شود که دولت چقدر پول دریافت و خرج می‌کند، تصریح کرد: این یک اتفاق بزرگ در کشور و در امر بودجه نویسی است چرا که بودجه متعلق به همه مردم است.

لایحه بودجه هفته آینده به مجلس تقدیم می‌شود

رئیس‌جمهوری  شکل جدید بودجه نویسی را منطبق با قانون اساسی و برنامه‌ریزی در کشور دانست و افزود: ما برای آخر آذر ماه بودجه را بسته بودیم اما چون رسیدگی به تبصره‌ها در مجلس طولانی شد و تغییراتی نیز در آن به‌وجود آمد، ما مجبور شدیم برای جبران بخشی از تبصره‌های تغییر یافته جلساتی را برگزار کنیم.

وی افزود: اکنون بودجه آماده است و در هفته آینده هر روزی که مجلس بخواهد، ما آمادگی داریم بودجه را به نمایندگان محترم مجلس ارائه دهیم.

کد خبر 40801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز