گروه اقتصادی: کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور با برداشت حدود 17 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی از سوی دولت در سال 87 موافقت کرد.

بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 87، در سال آینده حدود 14 میلیارد دلار از موجودی حساب ذخیره ارزی برای طرح‌های عمرانی، یک میلیارد دلار برای اجرای قانون مقاوم‌سازی مدارس، یک میلیارد دلار برای اختصاص 2 درصد درآمد نفت برای مناطق نفت‌خیز و محروم و یک میلیارد دلار نیز برای بازپرداخت تعهدات ارزی کشور اختصاص خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی مفتح، مخبر کمیسیون تلفیق در پایان نشست دیروز صبح این کمیسیون در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: ‌براساس مصوبه کمیسیون تلفیق دولت می‌تواند سال آینده برای اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی 12 هزار و 498 میلیارد تومان (معادل 14 میلیارد دلار) را از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

از این رقم، 3 هزار میلیارد تومان آن برای اجرای قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی است و مصرف طرح‌های عمرانی از حساب ذخیره ارزی حدود 9500 میلیارد تومان است که نسبت به رقم حدود 8 هزار میلیارد تومانی بودجه امسال، نزدیک به 20 درصد رشد نشان می‌دهد.

میزان مصارف ارزی در لایحه بودجه حدود 36 میلیارد دلا‌ر است که با احتساب میزان صادرات نفت کشور، متوسط قیمت هر بشکه نفت حدود 7/39 دلا‌ر خواهد بود. مصرف ارزی بودجه سال آینده نسبت به بودجه سال‌جاری حدود 6 میلیارد دلار بیشتر است و بخش عمده‌ای از این افزایش (حدود 3 میلیارد دلا‌ر) مربوط به توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

نحوه هزینه‌کرد 17 میلیارد دلار

مخبر کمیسیون تلفیق یادآور شد: کمیسیون تلفیق 300 میلیون دلار به عدد پیشنهادی دولت در بخش برداشت از حساب ذخیره ارزی برای طرح‌های عمرانی افزود که این مبلغ در نهایت برای خریداری تجهیزات پزشکی و آمبولانس برای بیمارستان‌های دولتی اختصاص می‌یابد.

وی درباره نحوه هزینه‌کرد برداشت از حساب ذخیره ارزی برای طرح‌های عمرانی نیز گفت: حدود 700 میلیارد تومان از این رقم در ردیف‌های پیوست بودجه به طرح‌‌های احداث شبکه‌های آب رسانی برای سدهای به بهره‌داری رسیده، 200‌میلیارد تومان نیز برای احداث زیربناها در شهرک‌های صنعتی 30 استان کشور و همچنین 3 هزار میلیارد تومان نیز در قالب قانون تسهیل حمل‌ونقل عمومی اختصاص خواهد یافت، که 1200‌میلیارد تومان آن برای طرح‌های درون شهری و بقیه برای طرح‌های حمل‌ونقل برون شهری هزینه خواهد شد.

مفتح درباره دیگر موارد برداشت از حساب ارزی که به تصویب کمیسیون تلفیق رسید، گفت:‌ کمیسیون تلفیق بودجه به دولت اجازه داد در سال آینده برای اجرای قانون مقاوم‌سازی مدارس کشور 992 میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برداشت کند. همچنین سال آینده 893 میلیارد تومان در قالب 2 درصد درآمدهای نفتی صرف توسعه و عمران مناطق محروم و نفت‌خیز کشور می‌شود.

به گفته مفتح، دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده درخواست برداشت977 میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی را برای پرداخت سررسید تعهدات ارزی کشور کرده بود که مورد موافقت کمیسیون قرار گرفت.

مفتح در مورد سرفصل سایر درآمدها در لایحه بودجه سال 87 نیز گفت: رقم پیشنهادی دولت 12 هزار میلیارد تومان بود که به جز سود سهام شرکت ملی نفت و واگذاری سایر اقلام پیشنهادی دولت تصویب شد.

مخبر کمیسیون تلفیق همچنین افزود: سود سهام شرکت‌های دولتی در سال آینده 3235 میلیارد تومان تصویب شد که 40 درصد این سود را دولت برداشت خواهد کرد.

خصوصی‌سازی 4200 میلیارد تومانی

به گفته مخبر کمیسیون تلفیق بودجه: دولت سال آینده می‌تواند از 358 میلیارد تومان تسهیلات خارجی استفاده کند.

وی افزود: همچنین به دولت اجازه داده شد سال آینده به میزان 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش برساند و صرف طرح‌های عمرانی کند.

مفتح ادامه داد: دولت در قالب لایحه بودجه آینده پیشنهاد کرده بود حدود4200 میلیارد تومان از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی درآمد کسب کند که مورد موافقت کمیسیون تلفیق قرار گرفت. این رقم طی سال‌جاری 3 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

وی گفت: حدود 1200 میلیارد تومان از این مبلغ در چارچوب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی برای توسعه بخش تعاون و 3000 میلیارد تومان دیگر وارد بودجه عمومی دولت می‌شود.

کد خبر 43101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز