گروه اقتصادی: بر اساس لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، سهم اعتبارات عمرانی در بودجه سال 87 با افزایش 6 هزار میلیارد تومانی از 18 هزار میلیارد تومان در سال‌جاری به 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که نشان‌ دهنده رشد 30 درصدی است.

با علی اکبر آقایی مغانجویی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا افزایش اعتبارات عمرانی، افزایش نقدینگی را به‌دنبال نخواهد داشت؟

با توجه به طرح‌های عمرانی در دست اجرا و تکالیف دولت در این زمینه افزایش 30 درصدی اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه 87 رقم چندان چشمگیری نیست.

گرچه هر اعتباری که دولت از محل فروش نفت در کشور هزینه کند منجر به افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد اما از آنجا که افزایش اعتبارات عمرانی با راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام منجر به افزایش اشتغال می‌شود، افزایش این اعتبارات قابل قبول بوده و تأثیر کمتری در رشد نقدینگی و تورم خواهد داشت.

  • اکنون تأمین مصالح مورد نیاز اجرای طرح‌ها، با این روند افزایش اعتبارات عمرانی تا چه حد توجیه‌پذیر است؟

در این که دولت باید مصالح مورد نیاز را برای اجرای طرح‌های عمرانی فراهم کند بحثی نیست و افزایش اعتبارات عمرانی نیز تنها در شرایطی که این پیش شرط فراهم شده باشد، کار‌ساز خواهد بود.

مهم این است دولت مشکلاتی را که در زمینه تأمین سیمان، فولاد یا سایر مصالح ساختمانی مورد نیاز اجرای این طرح‌های عمرانی وجود دارد، مرتفع کند؛ چرا که در غیراین صورت، صرف افزایش اعتبارات عمرانی راهگشا نبوده و موجب می‌شود تا با گران شدن کالا،  اجرای طرح‌های عمرانی در کشور گران تمام شده و نتوانیم اهداف پیش‌بینی‌ شده برای اجرای طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را محقق‌سازیم.

  • چه راهکاری برای جلوگیری از هزینه شدن اعتبارات عمرانی در مصارف جاری دولت در نظر دارید؟

در تبصره 2 قانون بودجه راهکار اجرایی این امر پیش‌بینی و مقرر شده است تا دولت در تخصیص اعتبارات این طرح‌ها از طریق بانک‌ها و گشایش فاینانس داخلی اقدام کند و از این طریق بتواند نیاز طرح‌های عمرانی را با توجه به صورت وضعیتی که تأیید می‌شود تأمین کرده و بانک‌ تنها در قبال صورت وضعیت تأیید شده دستگاه‌های اجرایی، اعتبار این طرح‌ها را پرداخت کند؛

یعنی به جای بدهکاری دولت به پیمانکاران، دولت به بانک بدهکار باشد و بهره لازم برای بانک نیز در نظر گرفته شود اما متأسفانه این تبصره از سوی دولت اجرا نشد و عاملی نگران‌کننده در تأمین اعتبارات بودجه طرح‌های عمرانی است.

امیدواریم تا در بودجه سال‌آینده و تجدید این تبصره اجرایی شده و چیزی به‌عنوان کسری اعتبار، کسری یا متمم بودجه نداشته باشیم و هر طرحی به هر میزان که جذب اعتبار کرد توسط بانک پرداخت شود.

با این روند هنگامی که بودجه عمرانی بر اساس صورت وضعیت پرداخت شود، دیگر جایی برای استفاده از بودجه‌های عمرانی در مصارف جاری دولت باقی‌نمی‌ماند.

  • در تخصیص اعتبارات عمرانی جدید تا چه حد به روند اجرای طرح‌های نیمه‌تمام توجه شده، این طرح‌ها تا چه حد اجرایی شده است؟

بر اساس بررسی‌های ستاد پیگیری طرح‌های ویژه دولت و نظارت کمیسیون عمران، حدودا 273 طرح زیر بنایی ملی در کشور اجرا می‌شود که نزدیک به 51 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها هزینه شده و تنها نزدیک به 30 درصد طرح‌های نیمه تمام عمرانی به بهره‌برداری رسیده است، بنابراین اتمام طرح‌های باقیمانده نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

کد خبر 41586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز