یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی درحالی اقدام به ابلاغ ۳ قانون مصوب مجلس به روزنامه رسمی کشور کرد که ساعتی بعد منابع خبری دولت، از ابلاغ این قوانین توسط رئیس جمهوری در تاریخ های قانونی خبر دادند.

خبرگزاری فارس از ابلاغ ۳ قانون مصوب مجلس توسط غلامعلی حداد عادل به روزنامه رسمی کشور به دلیل استنکاف رئیس جمهوری از ابلاغ این قوانین خبر داد.

رئیس مجلس قوانین ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری که در ۳ بهمن ماه سال ۸۶ در مجلس تصویب و در ۲۹ بهمن به رئیس‌جمهوری ابلاغ شده بود، قانون موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ‌ایران و دولت‌ کویت مصوب جلسه‌ علنی ۵ شهریور مجلس که ۲۵ شهریور به رئیس جمهوری ابلاغ شده و قانون موافقتنامه معاضدت حقوقی در امور مدنی و جزایی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان که در ۲۴ دی ماه سال ۸۵ در مجلس به تصویب رسیده و پس از تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۲۷ ‌خردادماه ۸۶ به رئیس‌جمهوری ابلاغ شده بود را به دلیل استنکاف رئیس جمهوری از ابلاغ این قوانین، به روزنامه رسمی ابلاغ کرد.

قوانین ابلاغ شده

ساعتی پس از انتشار این خبر، پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارشی با عنوان اقدام رئیس مجلس در ابلاغ قوانین در حال اجرا، ضمن ارائه مستنداتی اعلام کرد که محمود احمدی نژاد این قوانین را به ترتیب ۹ ماه،  ۶ و نیم ماه و ۵۰ روز قبل جهت اجرا ابلاغ کرده و رئیس مجلس درحالی اقدام به ابلاغ این ۳ قانون کرده است که آنها در مراحل اجرایی قرار دارند.

این پایگاه با قراردادن تصاویر نامه‌های رئیس جمهوری به وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصاد و دارایی که رونوشت آن نیز جهت درج به روزنامه رسمی ارسال شده است.

اعلام کرد: رئیس جمهوری قانون موافقتنامه معاضدت حقوقی در امور مدنی و جزایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان را در تاریخ ۱۹ تیر ۸۶، قانون موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت را در تاریخ ۸ مهر ۸۶ و قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری را در تاریخ ۷ اسفند ۸۶ ابلاغ کرده است.

اقدام تعجب آور

مجید جعفر زاده، سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس‌جمهوری نیز با تاکید بر اینکه نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به روزنامه رسمی که با استناد به ماده یک قانون مدنی یعنی استنکاف رئیس‌جمهوری از ابلاغ ۳ قانون صورت گرفته برای دولت تعجب‌آور است و به احتمال قوی، اشتباه اداری، موجب طرح این مطلب شده است، توضیح داد: رئیس جمهوری پس از وصول قوانین مذکور از مجلس شورای اسلامی طی روال عادی و جاری، قوانین مذکور را به وزارتخانه‌های ذیربط ابلاغ کرده و رونوشت ابلاغیه نیز جهت درج قوانین در روزنامه رسمی به این روزنامه ارسال شده است.

با توجه به مهلت ۵ روزه رئیس جمهوری در ابلاغ قوانین مصوب مجلس و براساس تاریخ های اعلام شده در پایگاه اطلاع رسانی دولت، احمدی نژاد قانون ثبت اختراعات را با ۳ روز تاخیر،  موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت را با ۹ روز تاخیر و قانون معاضدت حقوقی بین ایران و قرقیزستان را با ۱۸ روز تاخیر ابلاغ کرده است.

از سوی دیگر روزنامه رسمی مجاز به چاپ دوباره قوانین مصوب نیست و به نظر می رسد مبنای ابلاغ این قوانین از سوی حداد عادل، درج نشدن قوانین مذکور در روزنامه رسمی بوده است. 

۲۵ آذرسال گذشته نیز با ابلاغ قانون اصلاح جداول شماره ۴ و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور به منظور تأمین کسری اعتبار گازرسانی به روستاهای کشور توسط حداد عادل، برای اولین بار در سال های اخیر یک قانون توسط رئیس مجلس برای چاپ در روزنامه رسمی ابلاغ شد.

۲۳ دی ماه احمدی نژاد نامه‌ای در مخالفت خود با قوانین مصوب مذکور به حداد عادل ارسال کرده بود که چون جنبه محرمانه نداشت،  رئیس مجلس با قرائت آن در جلسه علنی یک بهمن، ارسال این نامه را موجب تعجب خود دانست.

این موضوع با ارسال نامه دیگری به رهبر معظم انقلاب و دستور ایشان مبنی بر لازم‌الاجرا بودن قوانین مصوب مجلس،  به پایان رسید.

ابلاغ پس از ۷۲ ساعت

براساس ماده یک قانون مدنی مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از طی مراحل قانونی به رئیس‌جمهوری ابلاغ می‌شود و رئیس‌جمهوری باید ظرف مدت ۵ روز آن را امضا و به مجریان ابلاغ کند. روزنامه رسمی نیز موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت پس‌از ابلاغ،  این قوانین را منتشر کند.

در تبصره این ماده آمده است که درصورت استنکاف رئیس‌جمهوری از امضا یا ابلاغ در مدت مذکور، به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت مصوبه را چاپ و منتشر کند.

کد خبر 49389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز