دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: برزیل بزرگترین و پر نفوذترین کشور آمریکای جنوبی است.

Brazil map 2

وسعت این کشور قریب به نیمی از قاره آمریکای جنوبی را در بر می‌گیرد. برزیل که آن را غول اقتصادی آمریکای لاتین نیز توصیف کرده‌اند، یکی از بزرگترین دموکراسی‌های جهان محسوب می‌شود.

بزرگترین جنگل‌های جهان نیز در منطقه آمازون این کشور قرار دارند، منطقه‌ای که طی سالیان اخیر سودجویان دست به استخراج منابع طبیعی آن زده‌اند و همین امر نگرانی بسیاری از فعالان محیط زیست را در پی آورده است.

از نظر اقتصادی تاریخ این کشور با دوره‌هایی از شکوفایی و نزول اقتصادی همراه بوده است. توسعه این کشور در واقع همواره تحت تاثیر آثار مخرب تورم و بدهی‌های خارجی قرار گرفته است.با این حال اصلاحات انجام شده در دهه ۱۹۹۰ میلادی بویژه در زمینه خصوصی سازی تا حدودی منجر به ثبات مالی در این کشور شده است.

برزیل از نظر منابع طبیعی بویژه فلز و سنگ معدن گشوری غنی محسوب می‌شود. برزیل به دلیل استخراج منابع نفتی که در نزدیکی سواحل این کشور واقع شده‌اند، خود را از واردات این ماده حیاتی بی نیاز کرده است.

اما همچنان شکاف زیادی میان طبقه غنی و فقیر برزیل وجود دارد.اکثر زمین‌های حاصلخیز برزیل همچنان تحت کنترل خانواده‌های ثروتمند قرار دارد.از همین رو نهضت کشاورزان روستایی بی زمین محور فعالیت خود را بر درخواست برای تقسیم بندی مجدد اراضی کشاورزی قرار داده است.

اوضاع اجتماعی به ویژه در شهرهای بزرگ برزیل نظیر سائوپائولو و ریو دو ژانیرو چندان مساعد نیست.و بسیاری از مردم در شهرک‌ها و محله‌ای فقیر نشین زندگی می‌کنند. اقدام دولت نظامی برزیل در دهه ۱۹۷۰ میلادی در انتقال بسیاری از شهروندان برزیلی به مناطق جنگلی آمازون،  خسارات  زیادی را به زیست بوم این جنگل‌ها وارد کرد. در پی برآورد خسارات گسترده وارده به منطقه آمازون دولت برزیل روند مهاجرت را متوقف کرد.

در سال ۲۰۰۵ دولت برزیل طی گزارشی اعلام کرد که یک پنچم جنگل‌های برزیل در فرایند جنگل زدایی از میان رفته‌اند.

پرونده‌ها:

  ویژگی‌های انسانی
نام کامل:جمهوری فدراتیو برزیل
جمعیت:۲۰۹.۵ میلیون(تا ۲۰۱۶)
پایتخت:برازیلیا
بزرگترین شهر:سائو پائولو
وسعت:۸.۵۵ میلیون کیلومتر مربع
زبان رسمی:پرتغالی
دین رسمی:مسیحیت
امید به زندگی:۶۶ سال مردان،۷۷ سال زنان(براساس آمار سازمان ملل متحد)
واحد پولی:۱ رئال = ۱۰۰ سنتاوس
صادرات :مصنوعات، سنگ آهن، قهوه، مرکبات و سایر محصولات کشاورزی
پسوند اینترنتی:br
کد تلفن بین المللی:+۵۵

کد خبر 29983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز