دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم جنوب کشور سودان ۹ ژانویه سال ۲۰۱۱ در یک همه‌پرسی درباره استقلال از بخش شمالی شرکت کردند که نتیجه آن رای ۹۹ درصدی به تشکیل کشور سودان جنوبی بود

South-Sudan

سرانجام پس از سال‌ها جنگ داخلی و گذشت ۶ سال از معاهده صلح، سودان جنوبی روز ۹ ژوئیه سال ۲۰۱۱ به شکل رسمی اعلام استقلال کرد.

مرکز این کشور تازه استقلال یافته، شهر جوبا نام دارد. این شهر، بزرگترین شهر سودان جنوبی نیز به شمار می‌آید.

سودان جنوبی با ۶۱۹ هزارو ۷۴۵ کیلومتر مربع در شمال‌شرقی قاره آفریقا قرار دارد. این کشور از شمال با سودان، از غرب با آفریقای مرکزی، از جنوب با کشورهای کنگو، اوگاندا و کنیا و از شرق با اتیوپی ‌مرز مشترک دارد.

سودان جنوبی

حکومت سودان جنوبی، جمهوری است و این کشور بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸، حدود ۸ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارد. زبان رسمی این کشور انگلیسی است و واحد پول آن پوند سودان نام دارد.

اغلب جمعیت سودان جنوبی مسیحی و یا از پیروان باورهای سنتی قبیله‌ای هستند. این منطقه، یکی از فقیرترین مناطق جنگ‌زده جهان محسوب می‌شود.

سالوا کاییر (Salva Kiir)، که قبل از استقلال این کشور، رهبر ارتش سابق شورشیان (SPLA - ارتش آزادیبخش سودان) بود به عنوان رییس جمهور سودان جنوبی تعیین شد و او قانون اساسی جدید را ابلاغ کرد.

پرچم سودان جنوبی بیرق سابق جنبش آزادی‌بخش خلق سودان است که مدت‌ها رهبری آن بر عهده جان گارانگ بود.

سودان جنوبی صد و نود و سومین کشور جهان است که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

همچنین اتحادیه آفریقا کشور سودان جنوبی را به عنوان پنجاه و چهارمین عضو این اتحادیه با اکثریت آرا به عضویت این اتحادیه پذیرفت.

کد خبر 140622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز