چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: لیبی کشوری در شمال آفریقا است که در کنار دریای مدیترانه قرار گرفته است و از کشورهای عربی این قاره سبز به حساب می‌آید.

libya

این کشور با مصر، سودان، ‌ چاد، نیجر، الجزایر و تونس همسایه است. این کشور هفدهمین کشور وسیع جهان است.

ترابلس پایتخت کشور لیبی است. ترابلس را که در شمال غربی لیبی بر کرانه دریای مدیترانه واقع شده، در سده هفتم پیش از میلاد فینیقی‌ها ساخته‌اند. نام ترابلس گونه عربی‌شده واژه یونانی تریپولی به معنی «سه‌شهر» است.

پرونده‌ها:

تاریخ و سیاست در لیبی

لیبی یکی از مستعمره های سابق امپراتوری روم شاهد کشورگشایی امپراتوری بیزانس، اعراب، ترک های عثمانی و ایتالیایی ها در دوران معاصر بوده است. لیبی در سال ۱۹۵۱ به استقلال دست یافت.

با اکتشاف نفت در سال ۱۹۵۹، لیبی - که در آن زمان کشوری پادشاهی تحت فرمانروایی رهبر صوفیان سنوسی بود - به کشوری ثروتمند تبدیل شد.

ده سال پس از استقلال، در سال ۱۹۶۹، سرهنگ قذافی از طریق کودتایی نظامی و براندازی شاه ادریس به قدرت رسید و به این ترتیب فصلی پر تحول و جدید در تاریخ لیبی آغاز شد.

در لیبی حکومت به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش انقلابی که از سال ۱۹۶۹ بر سر کار آمده است. معمر قذافی، رهبر تاریخی انقلاب در این کشور است. او با رای مردم انتخاب نشد و به همین دلیل هم نمی‌توان با رای مردم او را از کار برکنار کرد.

بخش دوم حکومت شامل نمایندگان کنگره است که هر یک بر بخش خود نظارت دارند.

این کشور دارای تاریخی کهن است اما در دوران معاصر اشتهار آن بیشتر به خاطر حضور سرهنگ معمر قذافی رهبر نامتعادل آن بوده است که ۴۲ سال بر این کشور حکمرانی کرد.

حکومت استبدادی سرهنگ قذافی پس از شش ماه قیام مردمی و در پی آن جنگ داخلی سرانجام در ۲۰۱۱ به پایان رسید.

اقتصاد در لیبی

تولید ناخالص داخلی این کشور ۷۹/۷۸ میلیارد دلار است و یک میلیون و ۸۲ هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

محصولات صادراتی این کشور شامل نفت خام، محصولات فراوری شده پتروشیمی، گاز طبیعی و مواد شیمیایی است.

محصولات وارداتی لیبی شامل ماشین‌آلات، کالاهای مصرفی، مواد غذایی و تجهیزات حمل و نقل است.

مردم لیبی

جمعیت این کشور شش میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۷۹ نفر با میانگین سنی ۶/۳۳ سال است. امید به زندگی برای زنان در لیبی ۴۴/۷۹ سال و برای مردان ۸۱/۷۴سال است.

۹۷ درصد از مردم این کشور از نژاد بربر و عرب هستند و مذهب ۹۷ درصد ‌از لیبیایی‌ها سنی است. زبان‌های رایج در این کشور شامل عربی، انگلیسی و ایتالیایی است.

لیبی در یک نگاه

مساحت ۱، ۷۵۹، ۵۴۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۶، ۱۷۳، ۵۷۹ نفر
پایتخت ترابلس
واحد پول دینار
دامنه اینترنتی ly.
پیش شماره ۲۱۸+
کد خبر 49465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز