شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرینسیپ کشوری در غرب قاره آفریقا است که مجموعه‌ای از چند جزیره کوچک و در خلیج گینه واقع شده است.

سائوتومه و پرینسیپ

این کشور از دو جزیره سائوتومه و پرینسیپ تشکیل شده و فاصله این کشور تا نزدیک‌ترین همسایه‌اش در خاک قاره آفریقا، گابون، 225 کیلومتر است.

این کشور بعد از سی‌شل، کم‌جمعیت‌ترین کشور در قاره آفریقا است. این کشور همچنین کوچکترین کشور پرتغالی زبان دنیا است.

این دو جزیره تا پیش از رسیدن پرتغالی‌ها در سال 1471 خالی از سکنه بودند. پس از آنها به عنوان پایگاهی برای تجارت با سرزمین اصلی آفریقا استفاده شد. سائوتومه و پرینسیپ تا سال 1975 مستعمره پرتغال بود.

این کشور تا مدت‌ها به عنوان صادرکننده بزرگ کاکائو شناخته می‌شد اما این روزها درآمد دیگری هم به درآمدهایش اضافه شده است و آن درآمد فروش نفت آب‌های خلیج گینه است.

هرچند این درآمد می‌تواند تحولات اقتصادی زیادی در این کشور پدید آورد اما اختلاف سیاستمداران بر سر چگونگی مصرف آن سبب شده نتایج این درآمد در زندگی عادی مردم دیده نشود.

سیاست در سائوتومه و پرینسیپ

این کشور از سال 1990 میلادی بر اساس سیستم سیاسی چند حزبی فعالیت می‌کند. رئیس جمهور آن برای دوره‌ای پنج ساله با رای مردم انتخاب می‌شود. هر شخص تنها دوبار به صورت پشت سر هم می‌تواند رئیس جمهور شود.

نخست وزیر را اعضای مجلس‌ ملی انتخاب و رئیس جمهور آن را تائید می‌کند. نخست وزیر رئیس کابینه 14 نفره وزرا است.

مجلس ملی این کشور 55 عضو دارد و بالاترین مرجع قانونگذاری است. اعضای آن برای دوره‌ای چهار ساله با رای مردم انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در سائوتومه و پرینسیپ

تولید ناخالص داخلی این کشور 278 میلیون دلار است. 35 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

54 درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در سال 2007 میلادی نرخ تورم در آن 17 درصد بود.

محصولات صادراتی آن شامل کاکائو، مغز نارگیل، قهوه و نفت خام است که به کشورهای هلند (9/47درصد)، بلژیک (19 درصد) و پرتغال (3/9درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات الکترونیک، مواد غذایی و محصولات پتروشیمی است که از کشورهای پرتغال (8/48 درصد)، فرانسه (7/19 درصد)، بلژیک (1/5 درصد) و آمریکا (1/5 درصد) وارد می‌شود.

مردم سائوتومه و پرینسیپ

جمعیت این کشور 206 هزار و 178 نفر با میانگین سنی 3/16 سال است. امید به زندگی برای زنان69/69 و برای مردان 35/66سال است.

در سال‌های برده‌داری سائوتومه و پرینسیپ به عنوان پایگاهی برای صادرات برده استفاده می‌شد. به همین دلیل بخش اعظم مردم آن از نژاد کشورهای مختلف قاره آفریقا مانند آنگولایی، موزامبیکی و مانند آن هستند.

بیش از 70 درصد از مردم آن کاتولیک هستند. زبان رسمی آن پرتغالی است.

سائوتومه و پرینسیپ در یک نگاه

مساحت 1،001 کیلومتر مربع
جمعیت 206،178 نفر
پایتخت سائوتومه
واحد پول دوبرا
دامنه اینترنتی st.
پیش شماره 239+
کد خبر 50667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز