سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری تونس کشوری در شمال آفریقا در کنار دریای مدیترانه است که تاریخ ثبت شده آن به ۱۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

تونس

این کشور از غرب با الجزایر و از شرق با لیبی همسایه است. در شمال آن دریای مدیترانه قرار گرفته است.

حدود ۴۰ درصد از خاک آن را صحرای بزرگ آفریقا پوشانده است و سبب شده آب و هوای این کشور گرم و خشک باشد. با این حال ساحل شمالی آن نسبتا حاصلخیز و پوشیده از جنگل است.

در سده هفتم میلادی، اعراب این سرزمین را فتح کردند. در قرن نوزدهم، فرانسه و انگلیس،شروع به دخالت در امور این کشور کردند و سرانجام فرانسه، براساس پیمان باردو که در سال ۱۸۸۱ میلادی بسته شد، تونس را مستعمره خود کرد.

با آغاز جنگ جهانی دوم، ارتش آلمان برای تقویت پایگاه متحدین در شمال آفریقا، در تونس نیرو پیاده کرد. در سال ۱۹۴۳ نیروهای ارتش آلمان از تونس عقب‌نشینی کردند و تونس به کنترل متفقین درآمد. کشور تونس طی پیمان پاریس که در سال ۱۹۵۶ امضا شد، استقلال خود را به دست آورد.

آفریقا

  • سیاست در تونس

حکومت این کشور، جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانونگذاری است. رئیس جمهور که رئیس حکومت است با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود و محدودیتی برای انتخاب مجددش وجود ندارد.

نخست وزیر رئیس دولت و کابینه است که رئیس جمهور او را تعیین می‌کند.

مجلس ملی (النواب) این کشور ۱۸۹ کرسی دارد که نمایندگانش برای دوره‌ای پنج ساله با رای مردم انتخاب می‌شوند. مجلس مشاوران ۱۲۶ کرسی دارد که برای دوره‌ای شش ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در تونس

تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۶/۷۷ میلیارد دلار است. سه میلیون و ۵۹۱ هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۹/۱۳ درصد است. ۴/۷ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ میلادی نرخ تورم در این کشور ۹/۲ درصد بود.

محصولات صادراتی آن شامل پوشاک، منسوجات، محصولات کشاورزی، محصولات مکانیکی، فسفات و مواد شیمیایی، هیدروکربن‌ها و تجهیزات الکترونیکی است که به کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و لیبی صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل منسوجات، ماشین‌آلات و تجهیزات، هیدروکربن‌ها، مواد شیمیایی و مواد غذایی است که از کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و اسپانیا صادر می‌شود.

  • مردم تونس

جمعیت این کشور حدود ۱۰ میلیون و ۳۸۳ هزار نفر با میانگین سنی ۲۹ سال است. امید به زندگی برای زنان ۷۷ و برای مردان ۷۴ سال است.

۹۸ درصد از مردم آن از نژاد عرب هستند. زبان رسمی تونس، عربی استاندارد است، اما تونسی‌ها با گویش ویژه‌ای از عربی سخن می‌گویند که به گویش کاربردی در مالت نزدیک است. زبان فرانسه نیز کاربرد دارد.

۹۸ درصد از مردم مسلمان و یک درصد مسیحی هستند.

تونس در یک نگاه

مساحت ۱۶۳،۶۱۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۰،۳۸۳،۵۷۷ نفر
پایتخت تونس
واحد پول دینار
دامنه اینترنتی tn.
پیش شماره ۲۱۶+
کد خبر 51030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز