سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری کامرون یکی از کشورهای مرکز آفریقا است که در سال ۱۹۶۱ با اتحاد دو مستعمره فرانسه و انگلیس تشکیل شد.

کامرون

این کشور از شمال شرق با چاد، از شرق با آفریقای مرکزی و از جنوب با گابن، جمهوری کنگو و گینه استوایی و از غرب با نیجریه همسایه است.

کامرون کشوری است که در آن ۲۰۰ گروه و قوم مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند. این کشور در دهه‌های اخیر به دلیل تیم فوتبالش در جهان شهرت پیدا کرده است.

کامرون از سال‌ها پیش محل زندگی آفریقایی‌ها بود اما در سال ۱۸۸۴ آلمان آن را مستعمره خود کرد. پس از جنگ جهانی دوم و با شکست آلمان در جنگ، کامرون به دو قسمت بین انگلیس و فرانسه تقسیم شد.

  • سیاست در کامرون

رئیس جمهور در کامرون قدرت را در دست دارد و تمامی نیروهای دولتی از نخست‌وزیر گرفته تا استانداران را او تعیین می‌کند. رهبری نیروهای نظامی را هم عهده‌دار است.

به دلیل فساد مالی بالایی که در میان دولتمردان این کشور وجود داشت در سال ۱۹۹۷ در این کشور قانون مقابله با مفاسد اقتصادی تصویب و اجرا شد.

http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/map/cameroon-map%5B100%5D.jpg

قانون قضایی این کشور برگرفته از قانون قضایی فرانسه است. رئیس جمهور در این کشور قضات در هر درجه‌ای که باشند را تعیین می‌کند.

مجلس ملی در این کشور وظیفه قانونگذاری را به عهده دارد که متشکل از ۱۸۰ کرسی است که نمایندگانش برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

  • اقتصاد در کامرون

تولید ناخالص داخلی این کشور ۴۰.۰۱ میلیادر دلار است و ۶ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۳۰ درصد است و ۴۸ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

صادرات این کشور شامل نفت خام و محصولات پتروشیمی، الوار، دانه‌های کاکائو، آلومینیوم، قهوه و پنبه است که به کشورهای اسپانیا ، ایتالیا ، فرانسه، کره جنوبی، هلند ، آمریکا و بلژیک صادر می‌شود.

واردات این کشور شامل ماشین‌آلات، تجهیزات الکترونیک، تجهیزات حمل و نقل، سوخت و مواد غذایی است که از کشورهای فرانسه، نیجریه، چین ، بلژیک و آمریکا وارد می‌شود.

مردم کامرون

جمعیت این کشور ۱۸ میلیون و ۶۰ هزار و ۳۸۲ نفر است که میانگین سنی آنها 9/18 سال است. امید به زندگی برای زنان 59/53سال و برای مردان 15/52سال است.

علاوه بر زبان‌های انگلیسی و فرانسوی که زبان‌های رسمی این کشور هستند ۲۴ زبان محلی آفریقایی نیز در این کشور رایج است.

کامرون در یک نگاه

مساحت ۴۷۵،۴۴۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۸،۰۶۰،۳۸۲ نفر
پایتخت یائونده
واحد پول فرانک
دامنه اینترنتی cm.
پیش شماره ۲۳۷+
کد خبر 47385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز