پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری گینه استوایی کشوری در آفریقای مرکزی است که از زمان استقلالش در سال 1968 تاکنون تنها دو مرد رئیس جمهور آن شده‌اند که هر دو از یک خانواده هستند.

گینه استوایی

گینه استوایی بالای خط استوا قرار دارد و علاوه بر منطقه ریومانی که از شمال به کامرون، از جنوب به گابن و از غرب به اقیانوس اطلس محدود می‌شود، جزایر فرناندو پو (بیوکو) و آنوبون را نیز شامل می‌شود.

گینه استوایی کوچکترین کشور عضو سازمان ملل متحد در قاره آفریقا است. این کشور یکى از بیشترین ذخایر نفت در منطقه موسوم به زیرصحراى آفریقا را دارد.

سیاست در گینه استوایی

رئیس جمهور در این کشور با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای هفت ساله انتخاب می‌شود. قدرت در این کشور در دست رئیس جمهور است.

نخست وزیر را که رئیس کابینه هم هست رئیس جمهور انتخاب می‌کند. سن قانونی در این کشور 18 سال است.

پس از استقلال گینه استوایى در سال 1968 از اسپانیا «فرانسیسکو نگوئما» در مصدر کار قرار گرفت و پس از او در سال 1979 برادرزاده‌اش «تئودور ابیانگ نگوئما» با محاکمه و اعدام عمویش به قدرت رسید.

http://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/map/equatorial-guinea-neg.jpg

نخستین انتخابات چندحزبى گینه استوایى در سال 1996 برگزار شد که طى آن رئیس جمهور با 99 درصد آرا مجددا زمام امور را در دست گرفت. «نگوئما» در دسامبر سال 2002 مجددا در انتخابات پیروز شد.

اقتصاد در گینه استوایی

تولید ناخالص داخلی این کشور 69/25میلیارد دلار است که 5/92درصد آن در بخش صنعت و به عبارتی دقیق‌تر، استخراج نفت، تولید می‌شود.

آماری از نیروی کار این کشور در دست نیست اما نرخ بیکاری در آن 30 درصد است. نرخ تورم در گینه استوایی 5/5درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل نفت، متانول، الوار و کاکائو است که به کشورهای چین (30/9 درصد)، آمریکا (2/22 درصد)، اسپانیا (6/12 درصد)، تایوان (6/10 درصد)، پرتغال1/6درصد صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل تجهیزات صنعت نفت و دیگر ماشین‌آلات و تجهیزات است که از کشورهای آمریکا (7/37 درصد)، اسپانیا (8/9درصد)، ساحل عاج (9/7 درصد)، فرانسه (1/6 درصد)، کره‌جنوبی (1/6 درصد)، انگلیس (8/5 درصد) و ایتالیا (5 درصد) وارد می‌شود.

مردم گینه استوایی

جمعیت این کشور 551 هزار و 201 نفر است که میانگین سنی آنها 8/18 سال است. امید به زندگی برای زنان 95/50سال و برای مردان 11/84سال است.

زبان رسمی این کشور اسپانیایی است. زبان فرانسوی هم در آن رایج است.

ارتباطات در گینه استوایی

بر اساس گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران (CPJ) این کشور در زمره پنج کشور جهان که بیشترین سانسور را بر رسانه‌ها اعمال می‌کند قرار دارد.

گینه استوایی در یک نگاه

مساحت 28،051 کیلومتر مربع
جمعیت 551،201 نفر
پایتخت مالابو
واحد پول فرانک
دامنه اینترنتی gq.
پیش شماره 240+
کد خبر 48241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز