سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری فدرال نیجریه کشوری در غرب آفریقا است که از مجموعه ۳۶ ایالت و یک منطقه حکومت فدرال مرکزی تشکیل شده است.

Nigeria

این کشور از غرب با بنین، از شرق با چاد و کامرون و از شمال با نیجر همسایه است. در جنوب این کشور خلیج گینه، بخشی از اقیانوس اطلس، قرار گرفته است.

نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا است که به دلیل تنوع فراوان قومی و نژادی طی چند سال گذشته شاهد درگیری‌های زیادی بوده است.

تاریخ اولین سکونت در این کشور به ۹ هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. با این حال در قرن ۱۹ میلادی این کشور مستعمره انگلیس شد تا اینکه در سال ۱۹۶۰ دوباره استقلال خود را به دست آورد.

پس از استقلال در دوره‌های مختلف گرفتار حکومت‌های نظامی شد. سرانجام در سال ۱۹۹۹ برای نخستین بار انتخابات آزاد در این کشور برگزار شد.

این کشور یکی از صادرکنندگان نفت است و حدود ۹۵ درصد از محصولات صادراتی آن را نفت و محصولات نفتی تشکیل می‌دهد. نیجریه عضو اوپک و سازمان جهانی تجارت است.

سیاست در نیجریه

رئیس جمهور نیجریه هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت. رئیس جمهور با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شود که قابل تمدید برای دوره دوم نیز هست.

نظام قانونگذاری این کشور از دو مجلس تشکیل شده است: شورای ملی با ۱۰۹ کرسی که با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

مجلس دیگر این کشور خانه نمایندگان است که ۳۶۰ کرسی دارد و نمایندگانش را مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌کنند. سن قانونی در این کشور ۱۸ سال است.

اقتصاد در نیجریه

تولید ناخالص داخلی این کشور ۸/۲۹۴میلیارد دلار است. ۵۰ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که ۷۰ درصد آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری در این کشور ۸/۵درصد است و ۷۰ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

محصولات صادراتی این کشور شامل نفت و مواد نفتی، کاکائو و لاستیک است که به کشورهای آمریکا، اسپانیا، برزیل و فرانسه  صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، کالاهای مصرفی، غذا و حیوانات زنده است که از کشورهای چین، هلند، انگلیس، فرانسه، برزیل و آلمان وارد می‌شود.

مردم نیجریه

جمعیت این کشور ۱۳۸ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۲۴۰ نفر با میانگین سنی ۱۸.۷ سال است. امید به زندگی برای زنان ۴۸.۵ و برای مردان ۴۷.۱۵ سال است.

تب زرد و مالاریا از دیگر بیماری‌های شایع در این کشور است.

۵۰ درصد از مردم نیجریه مسلمان و ۴۰ درصد مسیحی هستند. زبان رسمی این کشور انگلیسی است.

نیجریه در یک نگاه

مساحت ۹۲۳، ۷۶۸ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۳۸، ۲۸۳، ۲۴۰ نفر
پایتخت ابوجا
واحد پول نایرا
دامنه اینترنتی ng.
پیش شماره ۲۳۴+
کد خبر 50310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز