دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری موریس (Mauritius) کشوری جزیره‌ای است در جنوب غربی اقیانوس هند. این جمهوری به جز جزیره موریس شامل جزیره‌های سنت برندون و رودریگوئس و جزائر آگالگا نیز می‌شود.

موریس

در غرب این کشور ماداگاسکار قرار گرفته است. اولین بار این کشور را اعراب در قرن 10 میلادی کشف کردند. دریانوردان پرتغالی در سال 1507 وارد آن شدند.

سپس در سال 1638 به مستعمره هلند تبدیل شد. هلند این مستعمره را به افتخار شاهزاده موریس ناساو، جزیره موریس نامید. در خلال سده هجدهم این جزیره در دست فرانسه بود که به آن نام «ایل دو فرانس» (جزیره فرانسه) داد.

این جزیره در سال 1810 به دست انگلیس افتاد و آنها نام پیشین آن را برگرداندند. این جزیره برای مدتی تبعیدگاه رضاخان پهلوی بود. پایتخت موریس شهر پورت لوئیس است. این جزیره کوه‌های آتشفشان فراوان دارد.

سیاست در موریس

رئیس حکومت در موریس رئیس جمهور است که با نظر اعضای شورای ملی برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود. این شورا معاون رئیس جمهور را نیز انتخاب می‌کند.

شورای ملی در حقیقت مجلس قانونگذاری این کشور است که 70 کرسی دارد. اعضای این مجلس برای دوره‌ای هفت ساله انتخاب می‌شوند.جهان

رئیس جمهور نخست وزیر و قائم مقام او را تعیین و به شورای ملی معرفی می‌کند.

اقتصاد در موریس

تولید ناخالص داخلی این کشور 9/14 میلیارد دلار است. 552 هزار و 700 نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در موریس8/8 درصد است و 8 درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در این کشور در سال 2007 میلادی 8/8 درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل پوشاک و منسوجات، شکر، گل شاخه‌ای، شیره قند و ماهی است که به کشورهای انگلیس (5/32 درصد)، فرانسه (1/15 درصد)، امارات متحده عربی (4/11 درصد)، آمریکا (3/8 درصد) و ماداگاسکار( 8/4درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل کالاهای مصرفی، کالاهای اساسی، مواد غذایی، نفت و محصولات نفتی و مواد شیمیایی است که از کشورهای فرانسه (3/14 درصد)، هند(6/13 درصد)، چین (6/8 درصد) و آفریقای جنوبی (3/7درصد) وارد می‌شود.

مردم موریس

جمعیت این کشور ۱,۲۶۴,۸۶۶ نفر با میانگین سنی 5/31 سال است. امید به زندگی برای زنان 4/77 سال و برای مردان جمهوری موریس 28/70 سال است.

48 درصد از مردم این کشور پیرو هندو، 2/25 درصد پیرو مسیحیت و 6/16 درصد پیرو اسلام هستند. هرچند انگلیسی زبان رسمی این کشور است اما کمتر از یک درصد مردم به آن سخن می‌گویند. زبان‌های محلی و فرانسوی بیشتر رواج دارد.

ارتباطات در موریس

در جمهوری موریس علاوه بر رادیو و تلویزیون دولتی، سه رادیو خصوصی هم فعال است.

موریس در یک نگاه

مساحت 2،040 کیلومتر مربع
جمعیت ۱,۲۶۴,۸۶۶ نفر
پایتخت پورت لوئیس
واحد پول روپیه موریس
دامنه اینترنتی mu.
پیش شماره 230+
کد خبر 50088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز