چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری اوگاندا کشوری در شرق آفریقا است که جنگ و شورش داخلی پس از استقلال جان بسیاری از مردم آن را گرفت.

اوگاندا

این کشور از غرب با جمهوری دموکراتیک کنگو، از شمال با سودان، از جنوب شرق با رواندا و از جنوب با تانزانیا همسایه است. دریاچه ویکتوریا در بخشی از مرز این کشور با کنیا قرار دارد. این کشور نامش را از پادشاهی بوگاندا که در این منطقه حکومت می‌کرد گرفته است.

دریاچه ویکتوریا هم از نظر ماهیگیری برای مردم اوگاندا مهم است و هم از نظر کشاورزی. خاک اطراف دریاچه حاصلخیز است. میانگین دمای اوگاندا 21 تا 24 درجه سانتی‌گراد است.

منطقه‌ای که اوگاندا در آن قرار گرفته در سال 1894 تحت‌الحمایه انگلیس شد و کمپانی شرق آفریقا امور آن را در دست گرفت. این منطقه در سال 1914 با مرزهای کنونی مشخص شد.

تلاش‌های میلتون اوبوته، که نخست‌وزیر این کشور بود، در سال 1962 استقلال را برای این کشور به ارمغان آورد و به این ترتیب پادشاهی بوگاندا هم سرنگون شد اما در سال 1963 قانون اساسی جدید تدوین شد و پادشاه سابق کشور به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

در سال 1966 اوبوته پادشاه را برکنار کرد. قانون اساسی تغییر کرد و اوبوته رئیس جمهور شد. ژنرال ایدی امین در 1971 با کودتایی نظامی حکومت را در دست گرفت و اوبوته را سرنگون کرد.

عملکرد ایدی امین در محدود کردن آزادی‌های مردم و سرکوب مخالفانش سبب مخالفت جامعه بین‌المللی شد.سرانجام در سال 1979 ارتش با حمایت سربازان تانزانیایی قدرت را در دست گرفت. اوبوته بار دیگر به قدرت رسید ولی طی کودتایی در 1985برکنار شد.

سیاست در اوگاندا

رئیس جمهور در این کشور رئیس حکومت و رئیس دولت است و بیشترین قدرت اجرایی را دارد. نخست وزیر به رئیس جمهور در اداره کابینه وزرا کمک می‌کند.

رئیس جمهور کابینه را تعیین می‌کند. او با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله تعیین می‌شود. از سال 1986 تاکنون رئیس جمهور اوگاندا یووری موسوینی است. انتخابات بعدی در http://hamshahrionline.irhttp://images.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/map/uganda-map%5B100%5D.jpgسال 2011 برگزار می‌شود.

شورش 18 ساله ارتش مقاومت لرد علیه دولت اوگاندا سبب شده بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر از مردم این کشور که حدود نیمی از آنها کودک هستند آواره شوند.

این جنگ، جنگ کودکان علیه کودکان است زیرا نیروهای ارتش مقاومت لرد به زور کودکان را از خانواده‌هایشان جدا می‌کنند و آنها را وادار به جنگ می‌کنند.

اقتصاد در اوگاندا

تولید ناخالص داخلی این کشور 47/31میلیارد دلار است. 14 میلیون و 50 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

35 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2007 نرخ تورم در آن 8/5درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل قهوه، ماهی، چای، پنبه، گل، محصولات باغبانی و طلا است که به کشورهای بلژیک، هلند، فرانسه، آلمان ، رواندا و سودان صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل کالاهای اساسی، وسایل نقلیه، نفت، دارو و غلات است که از کشورهای کنیا، امارات متحده عربی، چین، هند، آفریقای جنوبی  و ژاپن  وارد می‌شود.

مردم اوگاندا

جمعیت این کشور حدود 31 میلیون و 377 هزار نفر با میانگین سنی 15 سال است. امید به زندگی برای زنان 53 و برای مردان 51 سال است.

زبان رسمی این کشور انگلیسی است. حدود 84 درصد از مردم این کشور مسیحی هستند و 12 درصد از آنها مسلمان.

اوگاندا در یک نگاه

مساحت 236،040 کیلومتر مربع
جمعیت 31،367،972 نفر
پایتخت کامپالا
واحد پول شیلینگ
دامنه اینترنتی ug.
پیش شماره 256+
کد خبر 51124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز