یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشور مشترک‌المنافع باهاما مجموعه‌ای از ۷۰۰ جزیره در آب‌های اقیانوس اطلس است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کنند.

باهاما

این کشور ار شمال غربی با آمریکا و از جنوب غربی با کوبا همسایه است. باهاما پیش از این مستعمره انگلیس بود و در سال ۱۹۷۳ استقلال یافت.

سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور بالا است اما توزیع ثروت در آن یکنواخت نیست و کسانی که در صنعت گردشگری و بانکداری مشغول به فعالیت هستند بیشترین درآمد را دارند.

سیاست در باهاما

رئیس حکومت به طور رسمی در این کشور مانند دیگر کشورهای مشترک‌المنافع، ملکه انگلیس است. از طرف او یک فرماندار ریاست حکومت در باهاما را به عهده دارد.

رئیس دولت نخست وزیر است. پس از برگزاری انتخابات مجلس ملی، رئیس حزبی که اکثریت آرا را به دست آورد به عنوان نخست‌وزیر انتخاب می‌شود.جهان

قوه قانونگذاری در این کشور از دو مجلس تشکیل شده است. مجلس سنا ۱۶ کرسی دارد که نمایندگان آن را فرماندار کل با مشورت نخست وزیر انتخاب می‌کند. دوره نمایندگی پنج ساله است.

مجلس ملی ۴۱ کرسی دارد که نمایندگان آن با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در باهاما

تولید ناخالص داخلی در این کشور 332/8میلیارد دلار است. ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در بخش خدمات، سه درصد در بخش کشاورزی و هفت درصد در بخش صنعت تولید می‌شود.

۱۸۲ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که نیمی از آنها در بخش گردشگری مشغول به کار هستند. نرخ بیکاری در این کشور 6/7 درصد است و 3/9درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در آن 4/2 درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل مواد معدنی و نمک، محصولات حیوانی، مواد شیمیایی و میوه و سبزیجات است که به کشورهای اسپانیا (8/22درصد)، آمریکا (2/20 درصد)، لهستان (8/13 درصد)، آلمان (2/11درصد)،‌ انگلیس (8/5درصد) و گوانتامالا (پنج درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، محصولات کارخانه‌ای، مواد شیمیایی، سوخت‌های فسیلی،مواد غذایی‌و احشام است‌که از کشورهای‌آمریکا‌(7/24درصد)، برزیل (7/15 درصد)، ژاپن (1/13درصد)،کره جنوبی(8/7درصد) و اسپانیا(2/6 درصد) وارد می‌شود.

مردم باهاما

جمعیت این کشور حدود ۳۰۷ هزار نفر با میانگین سنی ۲۸ سال است. امید به زندگی برای زنان ۶۹ و برای مردان ۶۲ سال است.

۸۵ درصد از مردم آن سیاهپوست و ۱۲ درصد سفیدپوست هستند.

زبان رسمی این کشور انگلیسی است و فرقه‌های مختلف مسیحیت به عنوان مذهب در آن رایج است.

ارتباطات در باهاما

مساحت ۱۳،۹۴۰ کیلومتر مربع
جمعیت

۳۰۷،۴۵۱ نفر

پایتخت ناسائو
واحد پول دلار
دامنه اینترنتی bs+
پیش شماره ۲۴۲ ۱+
کد خبر 57142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز