یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری اکوادور کشوری در آمریکای لاتین است که جمعیت آن را مجموعه‌ای از قبایل بومی تشکیل می‌دهد.

اکوادور از شمال با کلمبیا و از شرق و جنوب با پرو همسایه است. در غرب این کشور اقیانوس آرام قرار دارد.

ecuador map

شواهدی از تمدن انسانی متعلق به ۳۵۰۰ سال پیش در اکوادور یافت شده است. بسیاری از تمدن‌ها نیز در اکوادور پاگرفته‌اند. تمدن‌های والدیویا و ماچالییا در سواحل اکوادور، تمدن کیتوس (در نزدیکی شهر امروزی کیتو) و تمدن کانیاری (در کوئنکای امروزی) شکل گرفته بودند.

هر کدام از این تمدن‌ها نیز ادیان، معماری و سفالگری ویژه خود را داشتند. پس از سال‌ها مقاومت تمدن کانیاری و سایر قبایل، در نبرد تعیین کننده یاهوارکوچا (دریاچه خون)، اکوادور ضمیمه امپراتوری اینکاها شد.

پس از مرگ اینکا هواینا کاپاک، امپراطوری اینکاها به دو بخش تقسیم شد. آتائوالپا بر منطقه شمالی به پایتختی کیتو حکومت کرد و  حکومت مناطق جنوبی به پایتختی کاسکو نصیب هواسکار شد.

در سال ۱۵۳۰ نیز آتائوالپا، هواسکار را شکست داد و بخش جنوبی را نیز ضمیمه بخش شمالی امپراتوری اینکاها به پایتختی کیتو کرد.

اما یک سال بعد نیروهای اسپانیایی تحت فرماندهی فرانسیسکو پیسارو به قلمرو اینکاها، قلمرویی که اینک دوپاره شده و به واسطه جنگ‌های داخلی به ضعف نهاده بود، پاگذاشتند.

اسپانیایی‌ها قوای خود را در قلعه‌ای در کاخامارکا مستقر کردند و آتائوالپا را که خواستار وحدت امپراطوری اینکاها بود در پی نبرد کاخامارکا دستگیر کردند.

اسپانیایی‌ها سپس اعلام کردند که حاضرند در ازای دریافت غرامت آتائولپا را آزاد کنند. اینکاها برای آزادی آتائولپا یک اتاق مملو از طلا و اتاقی دیگر مملو از نقره به اسپانیایی‌ها تقدیم کردند، اما اسپانیایی‌ها که توسط اینکاها به محاصره درآمده بودند، آتائولپا را اعدام کردند.

در سال‌های اولیه حاکمیت اسپانیا بر اکوادور جمعیت سرخپوست‌های در این منطقه به دلیل بیماری و کار برای زمینداران اسپانیایی رو به کاهش گذاشت. در سال ۱۵۶۳ کیتو به مرکز یکی از بخش‌های تحت حاکمیت اسپانیا بدل شد و تحت حاکمیت نایب السلطنه لیما درآمد. پس از آن نیز تحت حاکمیت نووا گرانادا قرار گرفت.

در سال ۱۸۲۰، گویاکیل اولین شهر در اکوادور بود که توانست از استعمار اسپانیا به استقلال برسد. در ۲۴ مه ۱۸۲۲ (موسوم به انقلاب افتخار آمیز ماه مه) پس از شکست نیروهای اسپانیایی در برابر نیروهای فیلد مارشال انتونیو خوسه د سوکره در نبرد پیچینچا، در نزدیکی کیتو، سایر مناطق اکوادور نیز از اسپانیا به استقلال رسیدند.

اکوادور عضو سازمان ملل و تعداد زیادی از سازمان‌های منطقه‌ای نظیر گروه ریو، نظام اقتصادی آمریکای لاتین، سازمان انرژی آمریکای لاتین و معاهده آند، است.

سیاست در اکوادور

بر اساس قانون اساسی اکوادور رییس جمهور، معاون رییس جمهور و نمایندگان کنگره این کشور برای یک دوره ۴ ساله انتخاب می‌شوند. 

رییس جمهور می‌تواند دو دوره غیرمتوالی ریاست دولت اکوادور را دست گیرد، در حالی که نمایندگان کنگره اکوادور می‌توانند خود را پس از پایان دور اول نماینگی، مجددا کاندیدا کنند.

قوه مجریه اکوادور متشکل از ۲۵ وزیر است. استانداران اعضای شورای شهر و شهرداران نیز مستقیما با رای مردم انتخاب می‌شوند.

کنگره اکوادور در تمام سال به جز مقاطعی در ماه‌های ژوئیه و دسامبر تشکیل جلسه می‌دهد. کنگره اکوادور همچنین دارای ۶۹ کمیته ۷ نفره است. قضات دادگاه عالی اکوادور نیز توسط  نمایندگان کنگره انتخاب می‌شوند.

در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۰۷ مردم اکوادور به تشکیل مجلس قانون اساسی رای دادند که اکثر اعضای آن از حزب حاکم ائتلاف کشور (ALIANZA PAIS) به رهبری رافائل کورئا هستند.مجلس قانون اساسی اکوادور به منظور بازنگری در قانون اساسی این کشور تشکیل شده است.

اقتصاد در اکوادور

تولید ناخالص داخلی در این کشور ۲۸/۹۸ میلیارد دلار است. چهار میلیون و ۵۵۰ هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۸/۹ درصد است. حدود ۳۸ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در این کشور ۳/۳ درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل نفت، موز، گل شاخه‌های، میگو، کاکائو، قهوه، چوب و ماهی است که به کشورهای آمریکا (۶/۵۳ درصد)، پرو (۲/۸ درصد)، کلمبیا (۶/۵ درصد) و شیلی (۴/۴ درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل کالاهای صنعتی، سوخت و کالاهای مصرفی بی‌دوام است که از کشورهای آمریکا، کلمبیا ، برزیل و پاناما  وارد می‌شود.

مردم اکوادور

جمعیت این کشور حدود ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر با میانگین سنی ۲۴ سال است. امید به زندگی برای زنان ۸۰ و برای مردان ۷۴ سال است.

بیماری‌های مالاریا، هپاتیت A و تیفوئید نیز در این کشور رایج است.

۹۵ درصد از مردم این کشور مسیحی کاتولیک هستند. زبان رسمی آنها اسپانیایی است.

اکوادور در یک نگاه

مساحت ۲۸۳،۵۶۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۳،۹۲۷،۶۵۰ نفر
پایتخت کیتو
واحد پول دلار آمریکا
دامنه اینترنتی ec.
پیش شماره ۵۹۳+
کد خبر 52215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز