شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرو دقیقا در جنوب خط استوا و در نیمکره جنوبی قرار دارد. پرو زمانی خاستگاه تمدن‌های مختلفی بود که در رشته کوه‌های آند ظهور و بروز پیدا کردند.

پرو

از جمله این تمدن‌ها می‌توان به تمدن اینکایی اشاره کرد. اینکاها در واقع بزرگترین دوره تاریخ پرو را با ساخت معابدی بزرگ در قلب کوهستان و با احداث 10 هزار کیلومتر جاده رقم زدند.

آن‌ها با به کارگیری ابتکار خارق‌العاده خویش در زمینه مهندسی پل‌ها و تاسیسات، روش‌ مخصوصی برای انتقال آب احداث کردند. 

حمله اسپانیایی‌ها در سال 1532 اما به این دوران طلایی تاریخ تمدن پرو خاتمه داد. سران اینکا اغلب به دست اسپانیایی‌ها کشته شدند و آثار بدیع ساخته شده در زمان اینکا‌ها نیز رو به ویرانی نهاد.

پرو

پرو قریب به سه دهه نیز تحت استعمار اسپانیا قرار گرفت. مردم پرو اما در سال‌های اولیه قرن نوزدهم علیه استعمار اسپانیا قیام کردند.

معترضان به حضور اسپانیا در پرو،، در مدت کوتاهی پس از قیام‌های اولیه؛ خواستار استقلال این سرزمین از اسپانیا شدند. قیام مردمی در نهایت منجر به وقوع جنگ‌های داخلی در پرو شد و در نهایت اسپانیایی‌ها در سال 1824 در برابر نیرو‌های بومی پرو شکست خوردند.

در طول یک قرن بعد پرو درگیر جنگ‌های عدیده‌ای با تعدادی از کشور‌های همسایه شد. همزمان با این جنگ‌ها در داخل پرو نیز کودتا‌های متعددی به وقوع پیوست و سبب روی کار آمدن حکومت‌های تحت رهبری نظامیان در این کشور شد.

اولین انتخابات دموکراتیک در پرو در سال‌های اولیه دهه 1980 برگزار و از آن زمان به بعد روسای جمهوری این کشور با رای مردم انتخاب شدند.

ویژگی‌های انسانی

نام: پرو

جمعیت: 27.925.600  

پایتخت لیما: 9.6 میلیون نفر جمعیت.

زبان‌ها: اسپانیایی، کچوا، ایمارا و سایر زبان‌ها

روز ملی: 28 ژوئیه

مذاهب: کاتولیک 81 درصد و سایر ادیان

واحد پولی: نوو سول

نظام حکومتی: جمهوری

  • ویژگی‌های جغرافیایی

پرو دقیقا در جنوب خط استوا و در نیمکره جنوبی قرار دارد. این کشور همچنین در سواحل غربی قاره آمریکای جنوبی واقع شده و با کشور‌های اکوادور، کلمبیا، برزیل، بولیوی، شیلی و اقیانوس آرام هم مرز است.

این کشور با وسعتی معادل 1.285.220 کیلومتر مربع، 1500 کیلومتر خط ساحلی دارد.
رشته کو‌های آند نیز با قللی مرتفع وبا ارتفاع میانگین 6.000متر 40 درصد از خاک این کشور را پوشانده‌اند.

کد خبر 29218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز