چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنفدراسیون کانادا کشوری در شمال قاره آمریکا و دومین کشور پهناور جهان است که بخش زیادی از خاک آن به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است.

کانادا

این کشور از جنوب و شمال غرب با آمریکا همسایه است. هرچند کانادا پس از روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان است اما جمعیت آن تنها حدود یک پنجم جمعیت روسیه است. نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت این کشور تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرز آمریکا زندگی می‌کنند.

نزدیکی جغرافیایی به آمریکا سبب شده تا روابط اقتصادی کانادا و آمریکا بسیار گسترده باشد به گونه‌ای که آمریکا و کانادا بزرگترین رابطه اقتصادی را در جهان دارند و حجم معاملات این دو کشور با هم از معاملات هر دو کشور دیگری در جهان بیشتر است.

با این حال این رابطه اقتصادی قوی مضراتی هم برای کانادا در پی داشته است. آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه‌های آمریکایی در نزدیکی مرز دو کشور یکی از این مضرات است.

کانادا منابع طبیعی فراوانی دارد. آب و هوای آن سرد و در بیشتر نقاط قطبی است. البته آب و هوا در بخش جنوب غربی، جایی که شهر ونکوور در آن قرار دارد، معتدل است.

آبشار نیاگارا، عریض‌ترین آبشار جهان هم در این کشور قرار دارد. این کشور تا سال ۱۷۱۳ مستعمره فرانسه بود. در این سال انگلیس کنترل آن را در دست گرفت.

در قرن نوزدهم کانادا استقلال یافت. این کشور عضو کشورهای مشترک‌المنافع است.

کنفدراسیون کانادا به صورت سلطنت مشروطه مرتبط با پادشاهی متحده اداره می‌شود. پایتخت کانادا شهر اتاوا است، محلی که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد.

سیاست در کانادا

فرماندار کل در کانادا به صورت تشریفاتی رئیس مملکت است و به عنوان نماینده ملکه الیزابت دوم، پادشاه انگلیس در کانادا، زندگی می‌کند.

رئیس دولت نخست‌وزیر است که معمولا از میان اعضای حزب پیروز در پارلمان انتخاب می‌شود. دوره نخست‌ وزیری در این کشور پنج ساله است.

مجلس سنا در این کشور ۱۰۵ کرسی دارد که نمایندگان آن را فرماندار کل انتخاب می‌کند و تا رسیدن به سن ۷۵ سالگی در آن عضویت دارند.

پارلمان این کشور ۳۰۸ کرسی دارد که نمایندگان آن با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در کانادا

تولید ناخالص داخلی در این کشور 266/1 میلیارد دلار است. ۱۷ میلیون و ۹۵ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۶ درصد است. 8/10 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در این کشور 1/2 درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل وسایل نقلیه موتوری و قطعات، ماشین‌آلات صنعتی، هواپیما، تجهیزات ارتباطی، مواد شیمیایی، پلاستیک، کود، الوار و چوب، نفت خام، گاز طبیعی، الکتریسیته و آلومینیوم است که به کشورهای آمریکا، انگلیس و ژاپن  صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه موتوری و قطعات، نفت خام، مواد شیمیایی، الکتریسیته و کالاهای مصرفی است که از کشورهای‌آمریکا،چین و مکزیک صادر می‌شود.

مردم کانادا

جمعیت این کشور ۳۳ میلیون و ۲۱۳ هزار نفر با میانگین سنی ۴۰ سال است. امید به زندگی برای زنان ۸۴ سال و برای مردان ۷۹ سال است.

۲۸ درصد از مردم آن انگلیسی، ۲۳درصد فرانسوی و ۱۵ درصد از دیگر بخش‌های اروپا هستند.

در این کشور دو زبان فرانسوی و انگلیسی به عنوان زبان‌های رسمی صحبت می‌شوند. اغلب مردم آن مسیحی هستند.

کانادا در یک نگاه

مساحت

۹،۹۸۴،۶۷۰ کیلومتر مربع

جمعیت ۳۳،۲۱۲،۶۹۶ نفر
پایتخت اتاوا
واحد پول دلار کانادا
پیش شماره ۱+
دامنه اینترنتی ca.
کد خبر 56788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز