یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری سورینام کشور کوچکی در شمال آمریکای جنوبی است که از نظر جمعیت و مساحت کوچک‌ترین کشور آمریکای جنوبی به حساب می‌آید.

سورینام

این کشور از شرق با گویان فرانسه، از غرب با گویان و از جنوب با برزیل همسایه است. در شمال آن اقیانوس اطلس قرار گرفته است.

در گذشته از مستعمرات پادشاهی هلند بود و به نام گویان هلند معروف بود. این کشور در قرن هفدهم میلادی، این کشور مستعمره هلند شد و در سال ۱۹۷۵ استقلال خود را به دست آورد.

قسمت شمالی این کشور را زمین‌های پست ساحلی پوشانده که در آنها کشاورزی رایج است و بیشتر جمعیت سورینام را در خود جای داده است.

در قسمت جنوبی جنگل‌های بارانی استوایی قرار دارند که به طور پراکنده و در امتداد مرز برزیل، ساواناها در آن زندگی می‌کنند. به خاطر قرار گرفتن در امتداد خط استوا، سورینام آب و هوای معتدل دارد و دمای هوا در طول سال تغییر چندانی نمی‌کند.

سیاست در سورینام

در جمهوری سورینام رئیس جمهور هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت. او و معاونش با رای نمایندگان شورای ملی برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

شورای ملی رکن قانونگذاری در این کشور است که ۵۱ کرسی دارد و نمایندگان آن با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در سورینام

تولید ناخالص داخلی در این کشور 073/4 میلیارد دلار است. ۱۵۶ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری  در سورینام 5/9درصد است و ۷۰ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در این کشور 4/6 درصد بود.

محصولات کشاورزی آن شامل آلومینیوم، طلا، نفت خام، الوار، میگو و ماهی، برنج و موز است که به کشورهای کانادا (5/24 درصد)، نروژ (5/19 درصد)، بلژیک (9/8 درصد)، آمریکا (8/5درصد)، امارات متحده عربی (6/7 درصد)، فرانسه (9/6 درصد) و ونزوئلا (2/4 درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل کالاهای اساسی، نفت، مواد غذایی، پنبه و کالاهای مصرفی است که از کشورهای آمریکا (3/27 درصد)، هلند (4/17 درصد)، ترینیداد و توباگو (14/4 درصد)، چین (9/5درصد) و ژاپن (1/5درصد) وارد می‌شود.

مردم سورینام

جمعیت این کشور حدود ۴۷۶ هزار نفر با میانگین سنی ۲۷.۵ سال است. امید به زندگی برای زنان ۷۶ و برای مردان ۷۱ سال است.

۳۷ درصد از مردم این کشور هندوستانی هستند که در در زبان محلی به آنها سرخپوستان شرقی می‌گویند.

مردم این کشور پیرو مذاهب هندو، پروتستان و کاتولیک هستند. ۱۹.۶ درصد از مردم سورینام مسلمان هستند. زبان رسمی این کشور هلندی است اما بسیاری از مردم به زبان انگلیسی نیز سخن می‌گویند.

سورینام در یک نگاه

مساحت ۱۶۳،۲۷۰ کیلومتر مربع
جمعیت

۴۷۵،۹۹۶ نفر

پایتخت پاراماریبو
واحد پول دلار سورینام
دامنه اینترنتی sr.
پیش شماره ۵۹۷+
کد خبر 59620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز