دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشور مشترک‌المنافع دومینیکا جزیره‌ای است در آب‌های دریای کارائیب که منابع معدنی اندکی دارد و بیشتر اقتصادش بر پایه صادرات موز می‌گردد.

دومنیکا

این کشور در شرق قاره آمریکا در نزدیکی مناطق تحت حفاظت فرانسه، گوادلوپ و مارتینیک قرار گرفته است و مدتی نیز مستعمره فرانسه بود. به همین دلیل گاهی آن را دومینیکای فرانسه نیز می‌خوانند. اما این کشور مدت‌ها مستعمره انگلیس بود و هم‌اکنون جزو کشورهای مشترک‌المنافع است.

دومینیکا را نخستین بار کریستف کلمب و در طی سفر دومش به "دنیای جدید" کشف کرد. بخش زیادی از جمعیت این کشور از نسل برده‌هایی هستند که در قرن ۱۸ میلادی به دومینیکا برده شدند.

سیاست در دومینیکا

رئیس جمهور در این کشور رئیس حکومت است و با رای خانه نمایندگان یا همان مجلس قانونگذاری این کشور برای دوره‌ای پنج ساله برگزیده می‌شود.

رئیس دولت نخست وزیر است که رئیس جمهور او را انتخاب می‌کند. رئیس جمهور با همفکری نخست وزیر اعضای کابینه را تعیین می‌کند.

قوه مقننه این کشور خانه نمایندگان است که ۳۰ کرسی دارد. ۲۱ نماینده آن با رای مردم انتخاب می‌شوند.

۹ نماینده را که با نام سناتور خوانده می‌شوند یا رئیس جمهور تعیین می‌کند یا دیگر نمایندگان با رای‌گیری انتخاب می‌کنند. دوره نمایندگی پنج ساله است.

اقتصاد در دومینیکا

تولید ناخالص داخلی این کشور ۶۴۸ میلیون دلار است. ۲۵ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۲۳ درصد است. ۳۰ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در آن 7/2 درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل موز، صابون، سبزیجات، گریپ‌فروت و پرتقال است که به کشورهای انگلیس (8/24درصد)، جامائیکا (3/12 درصد)، آنتیگوآ و باربودا (8/9درصد)، گویانا(3/8 درصد)،چین(9/7 درصد)،ترینیداد ‌و‌ توباگو(4/5 درصد) و سنت لوسیا(5/4درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل کالاهای تولیدی کارخانه‌ای، ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد غذایی و مواد شیمیایی است که از کشورهای آمریکا (3/25درصد)، چین (7/22درصد) ترینیداد و توباگو (8/13 درصد) و کره جنوبی (8/4درصد) وارد می‌شود.

مردم دومینیکا

جمعیت این کشور حدود ۷۵ هزار نفر با میانگین سنی ۲۹ سال است. امید به زندگی برای زنان ۷۸ و برای مردان این کشور ۷۲ سال است.

۸۷ درصد از مردم آن سیاه‌پوست هستند. زبان رسمی این کشور انگلیسی است.

دومینیکا در یک نگاه

مساحت ۷۵۴ کیلومتر مربع
جمعیت ۷۲،۵۱۴ نفر
پایتخت روسو
واحد پول دلار کارائیب شرقی
دامنه اینترنتی dm.
پیش شماره ۷۶۷ ۱+
کد خبر 57976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز