سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری فیجی کشوری متشکل از ۸۰۰ جزیره است که در اقیانوس آرام واقع شده است و اغلب جزایر آن مرجانی و آتشفشانی است.

فیجی

این کشور در شرق استرالیا قرار دارد و  از شرق با تونگا، از غرب با وانواتو و از شمال با تووالو کمترین فاصله را دارد. دو جزیره بزرگ و اصلی آن با نام‌های «ویتی لوو» و «وانوا لوو» ۸۷ درصد از جمعیت این کشور را در خود جای داده‌اند.

می‌گویند اولین اسکان‌ها در این جزایر به یک هزار سال پیش از میلاد برمی‌گردد. در قرن ۱۷ میلادی اروپایی‌ها برای نخستین بار پا به آن گذاشتند. در قرن نوزدهم این جزایر مستعمره انگلیس شدند.

فیجی در سال ۱۹۷۰ استقلال خود را به دست آورد. این کشور عضو سازمان ملل متحد، سازمان جهانی تجارت و یونسکو است.

سیاست در فیجی

بر اساس قانون اساسی در فیجی رئیس جمهور، رئیس حکومت است و نخست وزیر رئیس دولت. با این حال فیجی از سال ۱۹۸۷ تاکنون بارها درگیر کودتا و حکومت نظامیان شده است.

جهان

چهارمین و آخرین کودتا در ۲۰ سال گذشته این کشور در سال ۲۰۰۶ روی داد. ریشه اولین کودتاها و اختلاف نظرها را باید در اختلاف نژادی مردم فیجی جست‌وجو کرد.

جمعیت فیجی تقریبا به نسبت مساوی بین دو نژاد فیجی‌های بومی و هندو-فیجی‌ها تقسیم شده است. ازدواج بین این دو نژاد بسیار کم انجام می‌شود و تفکیک قومی نانوشته‌ای بین این دو نژاد رواج دارد.

در سال ۱۹۸۷ نخستین کودتای نظامی پس از انتخاب هندو-فیجی‌ها به عنوان دولت روی داد.

اقتصاد در فیجی

تولید ناخالص داخلی این کشور ۰۷۹/۵میلیارد دلار است. ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که ۷۰ درصد از آنها در بخش کشاورزی کار می‌کنند.

نرخ بیکاری در این کشور ۶/۷درصد است. ۵/۲۵ درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۵ نرخ بیکاری در این کشور سه درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل شکر، پوشاک، طلا، الوار، ماهی، شیره قند و روغن نارگیل است که به کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلیس، ژاپن، ساموا و تونگا صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل کالاهای تمام شده، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، محصولات پتروشیمی، غذا و مواد شیمیایی است که از کشورهای سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند و چین  وارد می‌شود.

مردم فیجی

جمعیت این کشور حدود ۹۳۲ هزار نفر با میانگین سنی ۲۵ سال است. امید به زندگی برای زنان ۷۳ و برای مردان ۶۸ سال است.

۵۳ درصد از مردم این کشور مسیحی، ۳۴ درصد هندو و هفت درصد مسلمان هستند. زبان‌های رسمی این کشور انگلیسی و فیجیایی است.

فیجی در یک نگاه

مساحت ۱۸،۲۷۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۹۳۱،۷۴۱ نفر
پایتخت دیلی
واحد پول دلار فیجی
دامنه اینترنتی fj.
پیش شماره ۶۷۹+
کد خبر 53093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز