دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: استرالیا در نیمکره جنوبی زمین واقع شده است و زندگی مدرن در آن سابقه‌ای حدود ۲۰۰ سال دارد اما زندگی نخستین انسان‌ها در آن به ۴۲ تا ۴۸ هزار سال پیش برمی‌گردد.

australia map

این کشور در میان آب‌های اقیانوس آرام قرار دارد و نزدیک‌ترین کشورها به آن اندونزی، تیمور شرقی و پاپوآ گینه نو در شمال، جزایر سلیمان، وانواتو، و کالدونیای جدید در شمال شرق و نیوزیلند در جنوب شرقی هستند.

پایتخت استرالیا شهر کانبرا است، شهری که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. سیدنی و ملبورن دو شهر بزرگ استرالیا هستند.

هلند اولین کشوری بود که که این جزیره را در قرن هفدهم کشف‌کرد. در سال ۱۷۷۰ کاپیتان جیمز کوک دریانورد انگلیسی، نواحی اطراف سیدنی در شرق استرالیا را اکتشاف و ثبت کرد و به این ترتیب پای انگلیس به استرالیا باز شد.

این کشور تا سال ۱۹۰۰ مستعمره انگلیس بود و بیشتر به عنوان تبعیدگاهی برای مجرمان استفاده می‌شد. در سال ۱۹۰۱ این کشور به عنوان یکی از کشورهای مشترک‌المنافع با انگلیس معرفی شد.

استرالیا از نظر زمین‌شناسی قدیمی‌ترین خشکی جهان است. از نظر وسعت ششمین کشور جهان است و به همین دلیل تنوع گیاهی و جانوری زیادی دارد.

سیاست در استرالیا

استرالیا کشوری است از مجموعه کشورهای مشترک المنافع که دارای حکومت پادشاهی مشروطه است. بالاترین مقام سلطنتی انگلیس یعنی ملکه الیزابت دوم ملکه این کشور نیز به حساب می‌آید.

جانشین ملکه در این کشور فرماندار کل استرالیا است که او نیز به نوبه خود فرمانداران ایالت‌های این کشور را تعیین می‌کند.

هرچند فرماندار کل بر طبق قانون اساسی، از اختیارات فراوانی برخوردار است اما در عمل شخص اجرایی اول در استرالیا نخست وزیر است که طی یک فرآیند دموکراتیک انتخاب می‌شود و دولت را تشکیل می‌دهد.

در استرالیا، مردم ابتدا نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند. رئیس حزبی که بیشترین نفرات انتخاب شده را در مجلس داشته باشد به‌عنوان نخست وزیر مسئول تشکیل کابینه دولت می‌شود.

استرالیا از شش ایالت و دو قلمرو تشکیل شده‌است که اختیاراتشان کمتر از ایالت‌ها است.

اقتصاد در استرالیا

تولید ناخالص داخلی این کشور ۸/۷۶۶میلیارد دلار است. ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۴/۴ درصد است. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در آن ۳ درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل زغال سنگ، سنگ آهن، طلا، گوشت، پشم، اکسید آلومینیوم، گندم و ماشین‌آلات و تجهیزات است.

محصولات وارداتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، کامپیوتر و ماشین‌های اداری، تجهیزات مخابراتی، نفت خام و محصولات پتروشیمی است.

مردم استرالیا

جمعیت این کشور بیش از ۲۰ میلیون نفر با میانگین سنی ۳۷ سال است. امید به زندگی برای زنان ۸۴ سال و برای مردان ۷۸ سال است.

۹۲ درصد از مردم آن سفیدپوست و ۷ درصد آسیایی هستند.

بخش زیادی از جمعیت استرالیا را مهاجران تشکیل می‌دهند. در عین حال این کشور جزو کشورهایی است که کمترین تراکم جمعیت را دارد. زبان رسمی این کشور انگلیسی است.

ارتباطات در استرالیا

در این کشور در کنار رادیو و تلویزیون ملی تعداد زیادی شبکه رادیویی و تلویزیونی خصوصی نیز فعال است. یکی از مهمترین شبکه‌های تلویزیونی این کشور شبکه ABC است که شبکه ملی این کشور است.

استرالیا در یک نگاه

مساحت ۷، ۶۸۶، ۸۵۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۲۰، ۶۰۰، ۸۵۶ نفر
پایتخت کانبرا
واحد پول دلار
دامنه اینترنتی au.
پیش شماره ۶۱+
کد خبر 51606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز