دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تانزانیا کشوری در شرق قاره آفریقا است که مانند اغلب کشورهای آفریقایی اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و صادرات آن استوار است.

تانزانیا

این کشور از شمال با اوگاندا و کنیا، از غرب با جمهوری دموکراتیک کنگو، بروندی و رواندا و از جنوب با زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه است. در شرق این کشور اقیانوس هند قرار گرفته است.

این کشور در فاصله سال‌های 1880 تا 1919 مستعمره و بخشی از آلمان بود. پس از آن مستعمره انگلیس شد که این وضع تا سال 1964 ادامه یافت.

تا سال 1996 دارالسلام پایتخت این کشور بود اما در این سال پایتخت سیاسی کشور به دودوما منتقل شد. بااین حال دارالسلام همچنان بزرگترین شهر تانزانیا و پایتخت تجاری آن است.

طبیعت این کشور هر سال تعداد زیادی از طبیعت دوستان را به خود می‌کشاند. بیشتر خاک آن از یک فلات باپوشش گیاهی بوته زار و علفزار تشکیل شده که در شمال به ناحیه آتشفشانی کلیمانجارو، در شرق به دریاچه تانگانیکا، و در جنوب به زمین‌های مرتفع، محدود می‌شود.

هرچند تانزانیا در نزدیکی خط استوا قرار دارد اما ارتفاع زیاد آن سبب شده هوای معتدلی داشته باشد. جزیره زنگبار در اقیانوس هند یکی از بخش‌های این کشور است.

سیاست در تانزانیا

رئیس جمهور در این کشور هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت. او با رای مردم هر پنج سال یک بار انتخاب می‌شود. در این رای‌گیری مردم معاون رئیس جمهور را هم تعیین می‌کنند.

مجلس ملی این کشور 274 کرسی دارد که 232 نماینده آن با رای مستقیم مردم تعیین می‌شوند؛ 37 نماینده زن به انتخاب رئیس جمهور و 7 نماینده از هم مجلس زنگبار در آن حضور دارند.

اقتصاد در تانزانیا

تولید ناخالص داخلی در این کشور 49/43 میلیارد دلار است. 19 میلیون و 690 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که 80 درصد از آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

36 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در سال 2007 میلادی نرخ تورم آن 7 درصد بود.

محصولات صادراتی آن شامل طلا، قهوه، بادام زمینی، کالاهای مصرفی و پنبه است که به کشورهای چین (8/8 درصد)، هند (8/8درصد)، هلند (2/6 درصد)، ژاپن (3/5 درصد)، امارات متحده عربی (2/4 درصد) و آلمان (2/4درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل کالاهای مصرفی، ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد اولیه صنعتی و نفت خام است که از کشورهای آفریقای جنوبی (8/9 درصد)، چین (4/9 درصد)، کنیا (8/7 درصد)، هند (7/6 درصد)، امارات متحده عربی (9/5 درصد) و زامبیا (7/5 درصد) وارد می‌شود.

مردم تانزانیا

جمعیت این کشور حدود 40 میلیون و 213 هزار نفر با میانگین سنی 18 سال است. امید به زندگی برای زنان 53 و برای مردان 50 سال است.

مالاریا و طاعون از بیماری‌های شایع در این کشور هستند.

در سرزمین اصلی این کشور 30 درصد از مردم مسیحی و 35 درصد مسلمان هستند. در جزیره زنگبار 99 درصد از مردم مسلمان هستند.

سواحیلی و انگلیسی زبان‌های رسمی این کشور است که انگلیسی بیشتر در مراودات سیاسی و توسط افراد با تحصیلات بالا استفاده می‌شود.

تانزانیا در یک نگاه

مساحت 945،087 کیلومتر مربع
جمعیت 40،213،162 نفر
پایتخت دارالسلام؛ دودوما
واحد پول شیلینگ
دامنه اینترنتی tz.
پیش شماره 255+
کد خبر 50889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز